Japoński cyberpunk. Od awangardowych transgresji do kina popularnego (EPUB) Żory

Cyberpunk jako podgatunek fantastyki naukowej wykształcił się na Zachodzie w latach 80. XX wieku. Choć miał on znaczny wpływ na pojawienie się analogicznego nurtu w Japonii, ze względu na liczne bariery kulturowe i językowe nie jest jego jedynym źródłem. Japoński cyberpunk, czerpiąc tyleż samo z …

od 12,75 Najbliżej: 27 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Cyberpunk jako podgatunek fantastyki naukowej wykształcił się na Zachodzie w latach 80. XX wieku. Choć miał on znaczny wpływ na pojawienie się analogicznego nurtu w Japonii, ze względu na liczne bariery kulturowe i językowe nie jest jego jedynym źródłem. Japoński cyberpunk, czerpiąc tyleż samo z zachodnich dzieł literackich i filmowych, co z rodzimego folkloru, powieści i komiksów czy chociażby z teatru awangardowego i estetyki ero guro nansensu, wytworzył w efekcie nową jakość, całkowicie odmienną od swojego zachodniego odpowiednika. Różnice są tu zauważalne zarówno w treści, powracających motywach, jak i w formie, jako że znaczna część wybitnych dzieł japońskiego cyberpunku to animacje, które z kolei zainspirowały zachodnich twórców postcyberpunku. Niniejsza publikacja przedstawia historię japońskiego cyberpunka, wskazując możliwe źródła inspiracji jego twórców, sylwetki najważniejszych reżyserów wraz z ich flagowymi dziełami oraz kierunki rozwoju gatunku na Zachodzie i w Japonii. Spis treści: SŁOWEM WSTĘPU: WEJŚCIE W CYBERPRZESTRZEŃ ROZDZIAŁ I: W KRĘGU INSPIRACJI Japońskie science fiction Inspiracje kinem zachodnim Inspiracje niezależnych cyberpunków: japoński teatr awangardowy i nowofalowe transgresje ROZDZIAŁ II: NARODZINY GATUNKU zbuntowani muzycy i zniewolony feminoid, czyli niezależni prekursorzy japońskiego cyberpunkainne spojrzenie na początki cyberpunkowej animacji ROZDZIAŁ III: CYBERPUNKOWE KINO TRANSGRESJI SHINYI TSUKAMOTO Przybrany ojciec japońskiego cyberpunka Młodzieńcze inspiracje i pierwsze potwory Okres teatralny w twórczości Shinyi Tsukamoto Powrót do sztuki filmowej. Potwór rzeczywistych rozmiarów (1986) jako zapowiedź trylogii o Tetsuo Tetsuo: człowiek z żelaza (1989) i cyberpunkowe kino transgresji Tetsuo II: Body Hammer (1992) jako sequel w awangardowym kinie cyberpunkowym "Awangada dla widza masowego". Tetsuo: The Bullet Man (2009)ROZDZIAŁ IV: CYBERPUNKOWE KINO TRANSGRESJI W LATACH 1989-1992 Eksperymenty na króliku Erotyczny pinokio ROZDZIAŁ V: JAPOŃSKI CYBERPUNK W LATACH 1995-2000 Wiele wcieleń "Ducha w pancerzu" W laboratorium z gumowym kochankiemCybernetyczny gangster ROZDZIAŁ VI: CYBERPUNKOWE KINO NIEZALEŻNE I SPLATTERPUNK PO 2000 ROKU Smok i gitara Cyberpunki w świecie gore ROZDZIAŁ VII: CYBERPUNKOWE KINO POPULARNE I RENESANS ANIMACJI PO 2000 ROKU ROZDZIAŁ VIII: DUCH WYZWOLONY Z PANCERZA? ECHA JAPOŃSKIEGO CYBERPUNKA NA ZACHODZIE I ROZWÓJ POSTCYBERPUNKA Wybrany spośród wielu, czyli o micie wyjątkowościTechnofobie i technosny Uporządkować chaos, czyli posthumanistyczna utopia ZAKOŃCZENIE PODZIĘKOWANIA BIBLIOGRAFIA FILMOGRAFIA TWÓRCY JAPOŃSKIEGO CYBERPUNKA

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Agnieszka Kiejziewicz
Rok wydania
  • 2018
Kategorie
  • Pedagogika
Ilość stron
  • 181
Format
  • MOBI
  • EPUB