Za Putina i za szarijat Zator

Publikacja przedstawia procesy społeczno-polityczne zachodzące w Dagestanie, najmniej stabilnej republice Federacji Rosyjskiej. Autorka metodami antropologii politycznej bada i przedstawia obraz dagestańskich muzułmanów i ich stosunek do religii oraz do Rosji. Książka powstała na podstawie badań …

od 14,28 Najbliżej: 33 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Publikacja przedstawia procesy społeczno-polityczne zachodzące w Dagestanie, najmniej stabilnej republice Federacji Rosyjskiej. Autorka metodami antropologii politycznej bada i przedstawia obraz dagestańskich muzułmanów i ich stosunek do religii oraz do Rosji. Książka powstała na podstawie badań Autorki i jej rozmów z ponad setką dagestańskich muzułmanów, które przeprowadziła w latach 2007-2013 podczas podróży po Kaukazie. Państwo rosyjskie jawi się w relacjach mieszkańców regionu jako obiekt nienawiści i źródło przemocy, natomiast sama ,,idea" państwa jako abstrakcyjnej siły, uosabianej przez Putina, Stalina czy Lenina, jest waloryzowana pozytywnie lub staje się wręcz ,,obiektem marzeń". Dążenie do życia w świecie, w którym panuje ,,porządek i sprawiedliwość", zarówno na poziomie wspólnoty, republiki, jak i państwa, skutkuje głoszeniem radykalnych haseł poparcia dla państwa islamskiego lub praktykami wprowadzenia szarijatu. Działania te są inspirowane głęboką troską o państwo i społeczeństwo. Publikacja zawiera kolorowe zdjęcia, ilustrujące codzienne życie mieszkańców Dagestanu. Iwona Kaliszewska z pasją zawodowej reportażystki odwiedza od lat najbardziej zapalne miejsca na Kaukazie. Rezultatem tych odważnych peregrynacji i badań etnograficznych jest niniejsza książka na temat odradzania się islamu w rosyjskim Dagestanie. Autorka wychodzi przy tym poza konwencjonalne opisy życia religijnego, pokazując nam, że powrót do praktyk religijnych niekoniecznie musi zawsze oznaczać poparcie dla ideologii islamistycznej, a często jest tylko pragnieniem życia w pokoju, bez korupcji i w społeczeństwie bez alkoholików. (Maciej Ząbek, prof. Uniwersytetu Warszawskiego) Zawarty w tytule [...] toast ,,Za Putina i za szarijat!" doskonale oddaje atmosferę rozmów, które autorka prowadziła w Dagestanie w latach 2007-2013 ze 120 osobami. Posługując się metodami badawczymi antropologii politycznej, próbowała (nieraz przy huku detonacji!) zrozumieć zaskakujące polskiego czytelnika poglądy Dagestańczyków. Jak można jednocześnie być gorliwym muzułmaninem i... czcić pamięć Stalina, wroga wszelkich religii i okrutnego dyktatora? (Prof. Andrzej Pisowicz, Uniwersytet Jagielloński) W efekcie otrzymujemy fascynujący obraz nie tylko dagestańskich muzułmanów i ich stosunku do Rosji i do szarijatu (obraz dynamiczny, bo autorka prowadziła badania przez kilka lat na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku, gdy rosyjski Kaukaz szybko się zmieniał), ale także zderzenia z tą problematyką europejskiego badacza. Dowiadujemy się sporo o kaukaskich góralach i przy okazji - o samych sobie. (Wojciech Górecki, Ośrodek Studiów Wschodnich) ********* Dr Iwona Kaliszewska (ORCID 0000-0002-9588-6806) - etnolog, informatyk, adiunkt w Zakładzie Antropologii Politycznej i Ekonomicznej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2004 roku prowadzi etnograficzne badania terenowe na Kaukazie Północnym. Obecnie zajmuje się badaniem praktyk związanych z ekonomią islamską oraz ekonomią nieformalną. Autorka i współautorka książek oraz artykułów o tematyce kaukaskiej. Wraz z Kacprem Czubakiem reżyserowała film dokumentalny o dagestańskiej zapaśniczce pt. "Siłaczka // Strongwoman" (2014). Prezes Fundacji Kaukaz.net. Spis treści: Wstęp Podziękowania Państwo na peryferiach. Między antropologią a polityką Antropologia polityczna zarys dyscypliny Państwo na peryferiach, doświadczenie państwa Kawa przy dźwiękach automatu. Badania terenowe w miejscach niestabilnych Machaczkała świecka vs. Machaczkała religijna Dwa światy. Etnografia w miejscach niestabilnych Studentka, asystentka, matka i korespondentka Etnografia własnego cienia O tym, co nie zostało napisane. Kwestie etyczne Podsumowanie Sytuacja społeczno-polityczna w Dagestanie Wprowadzenie Przejawy kryzysu państwa w Dagestanie Przyczyny kryzysu państwa w Dagestanie Tortury, egzorcyzmy i posterunki. Doświadczenie walki z terroryzmem Moje spotkania z państwem Walka z terroryzmem w Dagestanie. Od odległej wojny do doświadczenia przemocy Walka z terroryzmem jako konflikt ucieleśniony Historia Aiszat Historia Aminy. Konflikt w ciele Konflikt ucieleśniony i pamięć ciała Doświadczenie przemocy w przestrzeni. Strefy KTO, posterunki Państwo w Dagestanie wymiar magiczny Podsumowanie Odrodzenia religijne i narodowe w Dagestanie Krótki rys historyczny islamizacji Dagestanu Procesy odrodzenia islamu w latach 19851999 Procesy odrodzeń narodowych Procesy odrodzenia islamu po 1999 roku Wahhabici, tarikatyści i nowi muzułmanie Dychotomia sufizmwahhabizm Po prostu muzułmanie, muzułmanie, nowi muzułmanie Historia Mariam Historia Husejna i Magomeda Nowi muzułmanie? Szarijat jako remedium na kryzys państwa Islam i szarijat w narracjach dagestańskich muzułmanów W odpowiedzi na kryzys państwa. Projekty całościowe, indywidualne i wspólnotowe Projekty całościowe. Społeczeństwo powinno się nawrócić Rizwan: Allach zjednoczył ludzi pod hasłami socjalizmu Rustam: nasze społeczeństwo nie tworzy warunków rozwoju Wizje indywidualne. Szarijat w życiu prywatnym Szarijat to najbardziej naturalne prawo. Historia Timura Musimy wspierać nasz dżamaat. Projekty wspólnotowe Historia Magomeda: tylko szarijat może pomóc walczyć z obłudą Nie robimy nic wbrew konstytucji. Opowieść Husejna i imama Tindi Młodzi niech żyją według nowych zasad. Historia Dżamili Szarijat remedium na rozpad dżamaatów? Wnioski Zakończenie Zestawienie rozmów Bibliografia Indeks nazw geograficznych

Specyfikacja

Wybrane wydawnictwa
  • Uniwersytet Warszawski
Rok wydania
  • 2016
Ilość stron
  • 218
Format
  • PDF
  • MOBI
  • EPUB
Kategorie
  • Literatura popularnonaukowa