Fotografia i propaganda (PDF) Wieliczka

Fotografia jest genialnym źródłem do poznania historii, ale jednocześnie potrafi być źródłem niesamowicie zwodniczym, zwłaszcza, jeśli zapomni się o tym, jak bardzo jej wierzymy i jak bardzo potrafimy być uzależnieni od jej przekazu. Zróbmy szybki test: czy wiecie Państwo jak wygląda Statua …

od 17,34 Najbliżej: 17 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Fotografia jest genialnym źródłem do poznania historii, ale jednocześnie potrafi być źródłem niesamowicie zwodniczym, zwłaszcza, jeśli zapomni się o tym, jak bardzo jej wierzymy i jak bardzo potrafimy być uzależnieni od jej przekazu. Zróbmy szybki test: czy wiecie Państwo jak wygląda Statua Wolności? Zapewne tak. Ale jaka by była odpowiedź, gdyby pytanie brzmiało: czy widziałeś Statuę Wolności na własne oczy? Podobnie, jak my, czytelnicy tygodników ilustrowanych okresu międzywojennego oglądali szereg wydarzeń oczami fotografów i osób, dobierających zdjęcia do kolejnego wydania. Dla sobie współczesnych, ujęcia te tworzyły mniejszy lub większy fragment ich świata. My, przez ich pryzmat patrzymy na historię. Czy nie jest jednak tak, że wszyscy ulegliśmy pewnemu złudzeniu, że patrzymy na rzeczywistość, a tak naprawdę patrzymy na starannie dobrany jej fragment, który i w przodkach i w nas tworzy zaledwie odbicie tego co było – nierzadko odbicie niczym z krzywego zwierciadła. Marcin Krzanicki, absolwent Uniwersytetu Rzeszowskiego (historia) i Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie (Public Relations). Fotografię traktuje jako fragment komunikacji społecznej, w jej wizualnym aspekcie. Autor artykułów i prac popularnonaukowych podejmujących tematykę kreowania wizerunki Polski w amerykańskiej prasie dwudziestolecia międzywojennego, fotografii na usługach niemieckiej i sowieckiej propagandy we wrześniu 1939 r. i komiksu w okresie PRL-u. Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Obraz świata 1.1. Zanim fotografia trafiła do prasy 1.2. Fotografia po polsku 1.3. Zawód: fotoreporter 1.4. Istota fotografii 1.5. Fotograf i jego dzieło 1.6. Czytanie fotografii 1.7. Fotografia jako źródło poznania 1.8. Kłamstwo fotografii Rozdział 2. Przychylność mas 2.1. Propagare 2.2. Cliché 2.3. Od słów do obrazów 2.4. Obraz i tekst 2.5. Wpłynąć na odbiorcę 2.6. Na swój obraz i podobieństwo 2.7. Propagowanie w mediach 2.8. Polskie doświadczenia Rozdział 3. Rodzące się państwo Rozdział 4. Mnogość przekazu? Rozdział 5. Człowiek u steru Rozdział 6. Spadkobierca Zakończenie. Rzeczywistość czy kreacja? Bibliografia Spis ilustracji Indeks nazwisk

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Marcin Krzanicki
Rok wydania
  • 2014
Wybrane wydawnictwa
  • Universitas
Kategorie
  • Literatura popularnonaukowa
Ilość stron
  • 632
Format
  • PDF