Ustawa o finansach publicznych. Komentarz (PDF) Warszawa

Tytuł Ustawa o finansach publicznych. Komentarz Autorzy Krystyna Sawicka, Zbigniew Ofiarski, Andrzej Borodo, Patrycja Zawadzka, Jacek Wantoch-Rekowski, Paweł Majka, Ewa Kowalewska, Przemysław Pest, Wojciech Bożek, Paweł Mańczyk, Katarzyna Kopyściańska, Paweł Lenio, Wiesława Maria Miemiec, Michał …

od 222,30 Najbliżej: 0 km

Liczba ofert: 3

Oferta sklepu

Opis

Tytuł Ustawa o finansach publicznych. Komentarz Autorzy Krystyna Sawicka, Zbigniew Ofiarski, Andrzej Borodo, Patrycja Zawadzka, Jacek Wantoch-Rekowski, Paweł Majka, Ewa Kowalewska, Przemysław Pest, Wojciech Bożek, Paweł Mańczyk, Katarzyna Kopyściańska, Paweł Lenio, Wiesława Maria Miemiec, Michał Stawiński, Małgorzata Cilak, Krzysztof Czarnecki, Małgorzata Izabela Ofiarska, Rafał Sura, Katarzyna Święch-Kujawska Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8187-709-1 Seria Duże Komentarze Rok wydania 2020 Liczba stron 1556 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów 53 Wprowadzenie 65 Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych 69 DZIAŁ I Zasady finansów publicznych 71 Rozdział 1 Przepisy ogólne 71 Art. 1. [Zakres regulacji] 71 1. Uwagi wprowadzające 72 2. Przedmiotowy zakres ustawowej regulacji w ustawie o finansach publicznych z 2009 r. 72 3. Delegacje do wydawania aktów wykonawczych 73 4. Konkluzja 74 Art. 2. [Definicje legalne] 75 1. Uwagi wprowadzające 76 2. Definicje podstawowych pojęć 77 3. Konkluzja 82 Art. 3. [Normatywne pojęcie finansów publicznych] 84 1. Uwagi wprowadzające 84 2. Ogólna charakterystyka pojęcia finansów publicznych 85 3. Ustawowy katalog procesów tworzących finanse publiczne 85 4. Konkluzja 87 Art. 3a. [Wyłączenie obowiązku uzyskania opinii prawnej Prokuratorii Generalnej] 87 1. Uwagi wprowadzające 88 2. Istota regulacji wynikającej z art. 3a u.f.p.2009 88 3. Konkluzja 88 Art. 4. [Zakres podmiotowy stosowania ustawy] 89 1. Uwagi wprowadzające 89 2. Stosowanie ustawy o finansach publicznych z 2009 r. do jednostek sektora finansów publicznych 89 3. Stosowanie ustawy o finansach publicznych do innych podmiotów 90 4. Odpowiednie stosowanie ustawy do związków komunalnych 93 5. Konkluzja 96 Rozdział 2 Środki publiczne, nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych 97 Art. 5. [Środki publiczne. Daniny i inne dochody publiczne. Przychody publiczne. Bezzwrotne środki zagraniczne] 97 1. Uwagi wprowadzające 99 2. Środki finansowe na cele publiczne a środki publiczne 100 3. Sposób ustawowego określenia środków publicznych 101 4. Systematyka środków publicznych 103 5. Dochody publiczne 104 6. Środki z budżetu UE oraz środki bezzwrotnej pomocy z państw EFTA 109 7. Pozostałe środki zagraniczne 110 8. Przychody publiczne 111 9. Konkluzja 112 Art. 6. [Przeznaczenie środków publicznych. Kategorie rozchodów publicznych] 112 1. Uwagi wprowadzające 113 2. Istota wydatków publicznych 113 3. Przeznaczenie rozchodów publicznych 115 4. Konkluzja 120 Art. 7. [Nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych] 120 1. Uwagi wprowadzające 121 2. Rodzaje wyników finansowych sektora finansów publicznych 121 3. Konkluzja 123 Rozdział 3 Jednostki sektora finansów publicznych 124 Art. 8. [Tworzenie jednostek sektora finansów publicznych] 124 1. Uwagi wprowadzające 124 2. Historyczne odpowiedniki 124 3. Jednostki sektora finansów publicznych a zasady budżetowe 125 4. Tworzenie jednostek budżetowych 125 5. Tworzenie samorządowych zakładów budżetowych 126 6. Tworzenie instytucji gospodarki budżetowej 126 7. Tworzenie innych jednostek sektora finansów publicznych 126 8. Jednostki sektora finansów publicznych uregulowane w ustawie o finansach publicznych – próba klasyfikacji 126 Art. 9. [Podmioty tworzące sektor finansów publicznych] 127 1. Odpowiedniki art. 9 u.f.p.2009 w poprzednich ustawach o finansach publicznych 127 2. Pojęcie sektora finansów publicznych 128 3. Jednostki wchodzące w skład sektora finansów publicznych 130 4. Podmioty ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych 131 5. Uczelnie publiczne 133 6. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne 133 7. Państwowe i samorządowe instytucje kultury 134 8. Inne państwowe i samorządowe osoby prawne 134 Art. 10. [Stosowanie zasad gospodarki finansowej do niektórych jednostek sektora finansów publicznych] 139 1. Uwagi wprowadzające 139 2. Zakres regulacji zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych funduszy celowych 140 3. Odpowiednie stosowanie przepisów ustawy o finansach publicznych z 2009 r. do pozostałych jednostek sektora finansów publicznych 144 4. Konkluzja 146 Art. 11. [Pojęcie, statut i plan finansowy jednostki budżetowej] 146 1. Uwagi wprowadzające 146 2. Statut 147 3. Plan finansowy 149 4. Budżetowanie brutto a budżetowanie netto 151 5. Środki specjalne 152 6. Fundusze motywacyjne 153 7. Gospodarstwa pomocnicze 153 Art. 11a. [Wydzielony rachunek dochodów w oświatowych jednostkach budżetowych] 155 1. Katalog dochodów jednostek budżetowych 156 2. Rachunek dochodów własnych jednostek budżetowych 157 Art. 12. [Utworzenie, łączenie i likwidacja jednostek budżetowych] 158 Art. 13. [Jednostka budżetowa realizująca zadania na rzecz administracji rządowej] 161 Art. 14. [Samorządowe zakłady budżetowe jako jednostki wykonujące zadania własne samorządu terytorialnego] 162 1. Uwagi wprowadzające 162 2. Pojęcie i zakres zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego 163 3. Ustawowe granice tworzenia samorządowych zakładów budżetowych 165 4. Konkluzja 168 Art. 15. [Gospodarka finansowa samorządowych zakładów budżetowych] 169 1. Uwagi wprowadzające 170 2. Odpłatne wykonywanie zadań przez samorządowy zakład budżetowy 170 3. Przychody własne i koszty działalności samorządowego zakładu budżetowego 172 4. Dotacje dla samorządowych zakładów budżetowych 172 5. Plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego 175 6. Rozliczenia samorządowego zakładu budżetowego z budżetem 177 7. Konkluzja 180 Art. 16. [Tworzenie, łączenie i likwidacja samorządowych zakładów budżetowych] 180 1. Uwagi wprowadzające 181 2. Tworzenie samorządowego zakładu budżetowego 181 3. Przekształcenie, łączenie oraz likwidacja samorządowego zakładu budżetowego 184 4. Konkluzja 187 Art. 17. [Delegacja do określenia sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych] 187 1. Uwagi wprowadzające 188 2. Upoważnienie do wydania rozporządzenia z art. 17 u.f.p.2009 a standardy techniki prawodawczej 189 3. Zakres unormowań rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych 190 4. Konkluzja 191 Art. 18. [Definicja agencji wykonawczej] 192 Art. 19. [Podstawy prawne działania agencji wykonawczej] 194 Art. 20. [Podstawy prawne prowadzenia gospodarki finansowej agencji wykonawczej] 195 Art. 21. [Roczny plan finansowy agencji wykonawczej] 196 Art. 22. [Rozliczenie nadwyżki środków finansowych agencji wykonawczej] 200 Art. 23. [Instytucja gospodarki budżetowej; pojęcie, utworzenie i rejestracja] 202 Art. 24. [Gospodarka finansowa instytucji gospodarki budżetowej] 204 Art. 25. [Mienie, należności i zobowiązania likwidowanej instytucji gospodarki budżetowej] 206 Art. 26. [Statut i regulamin organizacyjny instytucji gospodarki budżetowej] 207 Art. 27. [Dyrektor instytucji gospodarki budżetowej] 208 Art. 28. [Gospodarka finansowa instytucji gospodarki budżetowej] 209 Art. 29. [Gospodarka finansowa państwowego funduszu celowego] 212 1. Rys historyczny 212 2. Charakterystyka państwowych funduszy celowych 215 3. Gospodarka finansowa państwowych funduszy celowych 217 4. Przychody wybranych państwowych funduszy celowych 219 Art. 30. [Utworzenie i gospodarka finansowa państwowych i samorządowych osób prawnych] 223 1. Uwagi wprowadzające 223 2. Katalog państwowych i samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw i zaliczonych do sektora finansów publicznych 224 3. Planowanie finansowe w państwowych i samorządowych osobach prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw 225 4. Konkluzja 228 Art. 31. [Plan finansowy państwowych i samorządowych osób prawnych] 228 1. Uwagi wprowadzające 229 2. Regulacje dotyczące struktury planów finansowych państwowych osób prawnych zawarte w odrębnych ustawach 230 3. Konkluzja 231 Art. 32. [Obowiązek sporządzania planów finansowych w układzie zadaniowym] 231 1. Uwagi wprowadzające 231 2. Analiza art. 32 u.f.p. 232 Rozdział 4 Jawność i przejrzystość finansów publicznych 238 Art. 33. [Zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi] 238 1. Pojęcie i rola jawności finansów publicznych 238 2. Kontekst historyczny 239 3. Jawność finansów publicznych w ustawie z 2009 r. 240 Art. 34. [Formy jawności gospodarowania środkami publicznymi] 242 Art. 35. [Wyłączenie jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa] 245 Art. 36. [Obowiązki informacyjne związane z realizacją zasady jawności publicznej gospodarki finansowej] 247 1. Zagadnienia wstępne 247 2. Zakres podmiotowy 249 3. Obowiązki Ministra Finansów i dyrektorów izby administracji skarbowej 249 4. Obowiązek organów wydających decyzje o umorzeniu niepodatkowych należności budżetu państwa 251 Art. 37. [Upublicznianie niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej] 252 1. Zagadnienia wstępne 253 2. Zakres podmiotowy 254 3. Forma i zakres przedmiotowy 254 4. Termin publikacji informacji 254 5. Wykaz poręczeń i gwarancji, wykaz umorzeń i wykaz pomocy publicznej 256 Art. 38. [Ogłaszanie danych o zadłużeniu] 257 1. Uwagi wprowadzające 257 2. Konstytucyjny limit zadłużenia. Państwowy dług publiczny i dług Skarbu Państwa 259 3. Produkt krajowy brutto 262 4. Obwieszczenie Ministra Finansów 264 Art. 38a. [Ogłaszanie danych o zadłużeniu] 265 1. Uwagi wprowadzające 265 2. Zakres regulacji 266 3. Obwieszczenie Ministra Finansów 269 Art. 38b. [Ogłaszanie danych o wyniku nominalnym oraz łącznej dynamice wartości produktu krajowego brutto] 271 1. Uwagi wprowadzające 271 2. Zakres przedmiotowy komunikatu Prezesa GUS i zadania Prezesa GUS 273 3. Komunikaty Prezesa GUS 277 Art. 38c. [Ogłoszenie danych o wysokości kosztów reformy emerytalnej] 278 1. Uwagi wprowadzające 279 2. Wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 279 3. Komunikat Prezesa ZUS 281 Art. 39. [Klasyfikowanie dochodów publicznych, wydatków publicznych i przychodów] 283 1. Poprzednie regulacje 283 2. Pojęcie i znaczenie klasyfikacji budżetowej 284 3. Kształtowanie się współczesnej klasyfikacji budżetowej 286 4. Podmioty stosujące klasyfikację budżetową 286 5. Podziałki klasyfikacyjne 287 6. Klasyfikacja wydatków o większej szczegółowości dla zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego 288 Art. 40. [Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych] 289 1. Poprzednie regulacje 289 2. Przepisy o rachunkowości 290 3. Rachunkowość w jednostkach sektora finansów publicznych 291 4. Akty wykonawcze Ministra Finansów wydane na podstawie art. 40 ust. 4 u.f.p. 294 Art. 41. [Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych] 294 1. Uwagi wprowadzające. Rys historyczny 295 2. Zmiany przepisów art. 41 u.f.p. 297 3. Pojęcie sprawozdawczości i jej rola w finansach publicznych. Sprawozdania finansowe 298 4. Sprawozdawczość budżetowa 301 5. Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Rola Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie sprawozdawczości 311 6. Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym 315 7. Obowiązek sporządzenia przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych a odpowiedzialność na gruncie art. 77 u.r. i ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych 318 Rozdział 5 Zasady gospodarowania środkami publicznymi 321 Art. 42. [Zasada legalności i niefunduszowania] 321 1. Odpowiedniki art. 42 w ustawach o finansach publicznych z 1998 r. oraz z 2005 r. 322 2. Sposoby gromadzenia środków publicznych i znaczenie ich ustawowego określania 323 3. Zasada niefunduszowania i wyjątki od niej 325 4. Ustalanie należności pieniężnych j.s.f.p. i podejmowanie czynności zmierzających do wykonania zobowiązań 328 Art. 43. [Zasada powszechności dostępu do realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych] 328 Art. 44. [Zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych] 330 1. Odpowiedniki art. 44 w ustawach o finansach publicznych z 1998 r. oraz z 2005 r. 330 2. Uwagi ogólne 331 3. Ustawa budżetowa, uchwała budżetowa oraz plan finansowy j.s.f.p. jako podstawa prawna dokonywania wydatków 331 4. Dokonywanie wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków 333 5. Sposób dokonywania wydatków 333 6. Stosowanie przez j.s.f.p. zasad określonych w przepisach o zamówieniach publicznych do zawierania umów, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane 334 Art. 45. [Zakaz tworzenia fundacji ze środków publicznych] 334 1. Uwagi wprowadzające 334 2. Istota zakazu tworzenia fundacji ze środków publicznych 335 3. Fundacje utworzone na podstawie odrębnych ustaw 336 4. Konkluzja 338 Art. 46. [Zasada zaciągania zobowiązań ze środków publicznych] 338 1. Zagadnienia wstępne 338 2. Zakres podmiotowy 339 3. Zakres przedmiotowy 340 4. Limit wartości zobowiązań do sfinansowania 341 5. Dodatkowe ograniczenia zaciągania zobowiązań dla podległych lub nadzorowanych jednostek 342 6. Zaciąganie zobowiązań w kontekście dyscypliny finansów publicznych 342 Art. 47. [Oferta wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji] 343 Art. 48. [Lokowanie wolnych środków] 346 1. Rys historyczny 347 2. Zakres podmiotowy i formy lokowania wolnych środków 350 3. Pojęcie wolnych środków jednostki sektora finansów publicznych 354 4. Lokaty wolnych środków przez uczelnie publiczne 356 Art. 49. [Zakaz obejmowania lub nabywania udziałów lub akcji oraz obligacji] 356 1. Ewolucja rozwiązań prawnych 356 2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy zakazu z art. 49 u.f.p. 358 Art. 50. [Wymóg określenia w projektach: skutków finansowych, źródeł sfinansowania oraz limitów wydatków] 360 1. Ujęcie historyczne 362 2. Skutki finansowe nowych aktów prawnych 365 3. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego 369 4. Mechanizmy korygujące wydatki 370 5. Wyłączenia stosowania obowiązku określania w treści projektu ustawy maksymalnego limitu wydatków jednostek sektora finansów publicznych 370 6. Zawieszenie obowiązywania przepisów – stany nadzwyczajne 372 Art. 50a. [Publikacja wytycznych zapewniających stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych] 373 Art. 51. [Roszczenia i zobowiązania wynikające z budżetu państwa] 375 1. Uwagi ogólne 375 2. Podstawy prawne roszczeń i zobowiązań 376 3. Roszczenia j.s.t. o subwencje ogólne ustalone w budżecie państwa 376 4. Podstawy roszczenia i zobowiązania a uchwała budżetowa j.s.t. 377 5. Roszczenia i zobowiązania a plany finansowe jednostek sektora finansów publicznych 377 Art. 52. [Prognostyczny charakter dochodów i przychodów. Nieprzekraczalny limit wydatków i rozchodów] 378 1. Uwagi wstępne 379 2. Charakter ustaleń w zakresie dochodów budżetowych 379 3. Charakter prawny ustaleń w zakresie dochodów jednostek budżetowych 380 4. Charakter prawny ustaleń dotyczących przychodów budżetowych 380 5. Charakter ustaleń dotyczących wydatków budżetowych 380 6. Charakter ustaleń dotyczących wydatków jednostek budżetowych 382 7. Charakter ustaleń dotyczących rozchodów budżetu 382 8. Szczególne przepisy dotyczące niektórych rozchodów budżetowych 383 9. Charakter prawny ustaleń w zakresie przychodów i kosztów jednostek sektora finansów publicznych 383 10. Artykuł 52 u.f.p. a naruszenie dyscypliny finansów publicznych 384 Art. 53. [Odpowiedzialność kierownika za całość gospodarki finansowej jednostki. Powierzenie obowiązków w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki] 385 1. Odpowiedniki art. 53 u.f.p.2009 w ustawach o finansach publicznych z 2005 r. i z 1998 r. 385 2. Pojęcie kierownika jednostki sektora finansów publicznych 386 3. Odpowiedzialność kierownika j.s.f.p. za całość gospodarki finansowej j.s.f.p. 387 4. Wyłączenie odpowiedzialności kierownika 388 Art. 54. [Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych] 389 1. Regulacje ustaw o finansach publicznych z 1998 r. i z 2005 r. 391 2. Uwagi ogólne 392 3. Obowiązki głównego księgowego 393 4. Odpowiedzialność głównego księgowego 395 5. Odpowiednie stosowanie przepisów dotyczących głównego księgowego do głównego księgowego budżetu państwa, głównego księgowego części budżetowej oraz skarbnika 397 6. Kwalifikacje głównego księgowego 398 Art. 54a. [Ugoda w sprawie spornej należności cywilnoprawnej] 399 1. Uwagi wprowadzające 399 2. Kontekst historyczny 399 3. Cel obowiązywania przepisów umożliwiających zawarcie ugody przez jednostkę sektora finansów publicznych 399 4. Warunki zawarcia ugody 400 5. Ocena skutków ugody 400 6. Wykonanie ugody a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych 401 Art. 55. [Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty należności cywilnoprawnych] 401 1. Uwagi wprowadzające 401 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 401 3. Zakres przedmiotowy 403 4. Zakres podmiotowy 403 5. Charakterystyka ulg 405 6. Uznanie w zastosowaniu ulgi 406 7. Charakter prawny komentowanych regulacji 406 Art. 56. [Przesłanki umorzenia w całości należności cywilnoprawnych] 406 1. Uwagi wprowadzające 407 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 407 3. Umorzenie uzasadnione śmiercią dłużnika 408 4. Umorzenie związane z wykreśleniem osoby prawnej 409 5. Bezcelowość prowadzenia egzekucji lub jej nieskuteczność 409 6. Likwidacja jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej 410 7. Przesłanka interesu publicznego 411 8. Stosowanie uznania w umarzaniu należności cywilnoprawnych 412 9. Umarzanie należności w wypadku wielości dłużników 412 Art. 57. [Ulgi uzasadnione ważnym interesem dłużnika, interesem publicznym, względami społecznymi lub gospodarczymi] 413 1. Uwagi wprowadzające 413 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 414 3. Umarzanie należności ze względu na ważny interes dłużnika lub interes publiczny 414 4. Stosowanie ulg w zapłacie należności z uwagi na względy społeczne lub gospodarcze 416 5. Forma zastosowania ulg 417 6. Skutki naruszenia przepisów o umorzeniu należności 417 7. Skutki podatkowe umorzenia należności 417 Art. 57a. [Umorzenie należności zasądzonych na rzecz Skarbu Państwa w postępowaniu związanym z naruszeniem Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności] 418 1. Uwagi wprowadzające 418 2. Kontekst historyczny 418 3. Umorzenie należności 419 4. Umorzenie należności Skarbu Państwa 419 Art. 58. [Właściwość organów uprawnionych do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym] 420 1. Uwagi wprowadzające 421 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 421 3. Podmioty uprawnione do stosowania ulg 421 4. Forma i tryb stosowania ulgi w zapłacie należności cywilnoprawnych 423 5. Stosowanie ulg do odsetek od należności oraz innych świadczeń ubocznych 424 6. Niestosowanie ulg przewidzianych w ustawie o finansach publicznych 425 7. Zgoda na niedochodzenie niewielkich kwot należności 426 Art. 59. [Delegacja do określenia zasad, sposobów i trybu udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych] 426 1. Uwagi wprowadzające 427 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 427 3. Uchwała organu stanowiącego j.s.t. określająca zasady stosowania ulg na wniosek 428 4. Składniki treści uchwały 429 5. Szczegółowe zasady udzielania ulg 430 6. Sposób i tryb udzielania ulgi 431 7. Warunki dopuszczalności pomocy publicznej 432 8. Organ lub osoba uprawnione do stosowania ulgi 433 9. Elementy niemieszczące się w treści uchwały 434 10. Przesłanki udzielania ulg 435 11. Udzielanie ulg z urzędu 435 12. Należności związane z realizacją zadań zleconych 436 13. Skutki podatkowe zastosowania ulg wobec dłużnika 436 Art. 59a. [Niedochodzenie małych kwotowo należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego] 436 1. Uwagi ogólne 436 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 437 3. Uchwała o niedochodzeniu bagatelnych kwot należności cywilnoprawnych 437 4. Wyłączenie należności z możliwości objęcia uchwałą 438 Art. 60. [Środki publiczne stanowiące niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym] 438 1. Uwagi wprowadzające 439 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 440 3. Środki publiczne stanowiące niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym 440 4. Daniny zaliczane do niepodatkowych należności budżetowych w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych 442 Art. 61. [Właściwość organów w sprawach niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym] 444 1. Uwagi wprowadzające 445 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 446 3. Organy I instancji 447 4. Organy odwoławcze 448 Art. 62. [Potrącenie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych] 449 1. Uwagi wprowadzające 450 2. Geneza i ewolucja rozwiązań prawnych 450 3. Charakterystyka instytucji potrącenia 450 4. Warunki dokonania potrącenia 452 5. Potrącenie z wierzytelnościami w stosunku do państwowych jednostek budżetowych 453 6. Forma potrącenia 453 Art. 63. [Potrącenie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych w stosunku do gminy, powiatu i województwa] 454 1. Uwagi ogólne 454 2. Geneza i ewolucja rozwiązań prawnych 454 3. Ogólna charakterystyka instytucji potrącenia 454 4. Warunki dokonania potrącenia z wierzytelnościami wobec j.s.t. 454 Art. 64. [Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym] 455 1. Uwagi wprowadzające 456 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 456 3. Umarzanie niepodatkowych należności budżetowych z urzędu 458 4. Stosowanie ulg w zapłacie niepodatkowych należności budżetowych na wniosek 458 5. Postępowanie w sprawie zastosowania ulg na wniosek 459 6. Zasada prawdy obiektywnej 459 7. Ciężar dowodowy 460 8. Zakres badania przesłanek 461 9. Obowiązek ustalenia istnienia należności 461 10. Wpływ solidarności zobowiązania na postępowanie podatkowe 461 11. Właściwość organu 462 12. Uznanie administracyjne 462 13. Ulgi udzielane przedsiębiorcom 463 14. Dopuszczalność stosowania ulg niestanowiących pomocy publicznej 463 15. Dopuszczalność stosowania ulg w zakresie pomocy de minimis 464 16. Dopuszczalność stosowania ulg stanowiących pomoc publiczną 465 17. Pojęcie zobowiązanego prowadzącego działalność gospodarczą 466 18. Skutki podatkowe umorzenia należności 467 Art. 65. [Odpowiedzialność solidarna za zobowiązania z tytułu niepodatkowych należności budżetowych] 467 1. Uwagi wprowadzające 467 2. Kontekst historyczny 468 3. Zasady odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania przewidziane w Kodeksie cywilnym 468 Art. 66. [Egzekucja niepodatkowych należności budżetowych] 468 1. Uwagi wprowadzające 468 2. Kontekst historyczny 469 3. Stosowanie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji do niepodatkowych należności budżetowych 469 Art. 66a. [Przedawnienie zobowiązania do zwrotu środków] 470 1. Uwagi wprowadzające 470 2. Kontekst historyczny 471 3. Termin przedawnienia zobowiązania do zwrotu środków finansowanych z UE 471 4. Przedawnienie zobowiązania osób trzecich 472 Art. 67. [Stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej w sprawach niepodatkowych należności budżetowych] 472 1. Uwagi wprowadzające 473 2. Kontekst historyczny i ewolucja rozwiązań prawnych 473 3. Stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego 473 4. Stosowanie przepisów działu III o.p. 474 5. Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego do administracyjnych kar pieniężnych 474 Rozdział 6 Kontrola zarządcza oraz koordynacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych 475 Art. 68. [Pojęcie i cele kontroli zarządczej] 475 1. Ewolucja rozwiązań prawnych 475 2. Definicja kontroli zarządczej 477 3. Cele kontroli zarządczej 480 Art. 69. [Organy właściwe zapewniające funkcjonowanie kontroli zarządczej] 482 1. Ewolucja rozwiązań prawnych 483 2. Cechy kontroli zarządczej 483 3. Poziomy kontroli zarządczej 484 4. Standardy i wytyczne Ministra Finansów w zakresie kontroli zarządczej 486 5. Szczegółowe wytyczne ministra kierującego działem w zakresie kontroli zarządczej 490 6. Wytyczne ministra kierującego działem w zakresie kontroli zarządczej na przykładzie komunikatu Ministra Finansów w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla działów administracji rządowej – budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe z 10.07.2018 r. 491 7. Kontrola zarządcza a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych 494 Art. 70. [Plan działalności i sprawozdanie z jego wykonania. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej] 498 1. Przyczyny wprowadzonych rozwiązań prawnych oraz ich zakres podmiotowy 499 2. Instrumenty kontroli zarządczej 500 3. Plan działalności 500 4. Sprawozdanie z wykonania planu działalności 502 5. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej 503 Art. 71. [Koordynacja kontroli zarządczej] 504 1. Koordynacja kontroli finansowej – ewolucja rozwiązań prawnych 504 2. Koordynacja kontroli zarządczej 505 3. Koordynacja kontroli zarządczej a koordynacja audytu wewnętrznego 508 DZIAŁ II Państwowy dług publiczny 509 Rozdział 1 Przepisy ogólne 509 Art. 72. [Tytuły zobowiązań sektora finansów publicznych tworzących państwowy dług publiczny (tzw. tytuły dłużne)] 509 1. Uwagi wprowadzające 510 2. Pojęcie długu publicznego 510 3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy regulacji 511 Art. 73. [Obliczanie państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji] 513 1. Uwagi wprowadzające 514 2. Metodyka obliczania państwowego długu publicznego 514 Art. 74. [Kontrola Ministra Finansów w zakresie państwowego długu publicznego] 516 1. Uwagi wprowadzające 517 2. Zakres i formy kontroli sprawowanej przez Ministra Finansów 518 Art. 75. [Czteroletnia strategia zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny] 519 1. Uwagi wprowadzające 519 2. Zasady opracowania strategii 520 3. Treść strategii 520 Rozdział 2 Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa 523 Art. 76. [Pojęcie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa] 523 1. Potrzeby pożyczkowe budżetu państwa 523 2. Pożyczka – charakter prawny 524 3. Deficyt budżetu państwa 526 4. Deficyt budżetu środków europejskich 526 5. Rozchody budżetu państwa 526 Art. 77. [Uprawnienia Ministra Finansów związane z finansowaniem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa] 527 1. Wprowadzenie 527 2. Potrzeby pożyczkowe budżetu państwa 527 3. Zarządzanie długiem Skarbu Państwa 528 4. Zakres upoważnienia udzielonego Ministrowi Finansów 529 5. Operacje finansowe dokonywane przez Ministra Finansów 529 6. Emisja papierów wartościowych 530 7. Zaciąganie kredytów i pożyczek na rynku krajowym i zagranicznym 531 8. Operacje instrumentami pochodnymi 531 9. Spłata zaciągniętych zobowiązań 532 10. Zarządzanie nadwyżką budżetu środków europejskich 532 Art. 78. [Sposoby wykonywania zadań w

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Krystyna Sawicka, Zbigniew Ofiarski, Andrzej Borodo, Patrycja Zawadzka, Jacek Wantoch-Rekowski, Paweł Majka, Ewa Kowalewska, Przemysław Pest, Wojciech Bożek, Paweł Mańczyk, Katarzyna Kopyściańska, Paweł Lenio, Wiesława Maria Miemiec, Michał Stawiński, Małgorzata Cilak, Krzysztof Czarnecki, Małgorzata Izabela Ofiarska, Rafał Sura, Katarzyna Święch-Kujawska
Rok wydania
  • 2020
Wybrane wydawnictwa
  • Wolters Kluwer
Kategorie
  • Literatura popularnonaukowa
Format
  • PDF