Ira Aldridge(1807-1867) (E-book) Wadowice

4,5
1 opinia

Ira Aldridge (1807-1867), pierwszy czarnoskóry tragik szekspirowski, rozpoczął karierę artystyczną w USA, przez nieomal dwadzieścia pięć lat grał w teatrach na Wyspach Brytyjskich, a w latach 1852-1867 odbywał tournée w wielu krajach europejskich (m.in. na terenach dzisiejszej Belgii, Niemiec, …

od 10,76 Najbliżej: 35 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Ira Aldridge (1807-1867), pierwszy czarnoskóry tragik szekspirowski, rozpoczął karierę artystyczną w USA, przez nieomal dwadzieścia pięć lat grał w teatrach na Wyspach Brytyjskich, a w latach 1852-1867 odbywał tournée w wielu krajach europejskich (m.in. na terenach dzisiejszej Belgii, Niemiec, Danii, Szwecji, Szwajcarii, Czech, Polski, Rosji, Turcji, Ukrainy, Francji, na Węgrzech i w krajach dawnej Jugosławii). Znali i entuzjastycznie wspominali Aldrige'a - "Afrykańskiego Roscjusza" - np. Walter Scott, Hans Christian Andersen, baron von Humboldt, Franz Liszt, Taras Szewczenko, Charles Dickens, Jenny Lind i Lew Tołstoj. Zmarł w Łodzi 7 sierpnia 1867 roku, przygotowując się do odegrania z lokalnym zespołem teatralnym tragedii Otello. Grób Aldrige'a na łódzkim cmentarzu ewangelicko-augsburskim odwiedzają naukowcy, badacze i wielbiciele jego życiowych osiągnięć z wielu krajów świata, choć zarówno w USA, jak i w Wielkiej Brytanii oraz w Polsce nie przyznaje się mu należnego miejsca w panteonie wybitnych aktorów i propagatorów twórczości Szekspira, traktując jako Drugiego/Odmiennego, uwikłanego w kontekst zagadnień rasowych. Niniejsza monografia, oparta na materiale archiwalnym, dokumentalnym i interpretacyjno-krytycznym dotyczy nie tylko życia i twórczości Aldridge'a, ale także ludzi, którzy mieli na niego bezpośredni i pośredni wpływ oraz szerokiego tła politycznego, społecznego i kulturowego. Przedstawia ona karierę zawodową tego wybitnego artysty, skupiając się na problematyce ogólnej oraz wydarzeniach szczegółowych, mających przybliżyć polskiemu czytelnikowi jego znaczenie dla kultury europejskiej pierwszej połowy dziewiętnastego wieku. Ponieważ życie Aldridge'a związane było z problematyką rasową, praca ukazuje wybrane zagadnienia kwestii niewolnictwa, walki o zniesienie handlu niewolnikami, abolicjonizmu oraz odkrywania i kulturowego przywłaszczania Afryki przez Europejczyków. Sporo miejsca poświęcono sprawom ówczesnego życia teatralnego. Zaprezentowano także znaczenie osiągnięć zawodowych Aldridge'a w kontekście studiów szekspirowskich, a zwłaszcza roli, jaką Aldridge odegrał w propagowaniu twórczości tego dramatopisarza na kontynencie europejskim. Krystyna Kujawińska Courtney jest kierownikiem Zakładu Studiów Brytyjskich i Krajów Wspólnoty Brytyjskiej na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Chociaż większość jej prac naukowo-badawczych poświęcona jest Szekspirowi, interesują ją także teorie krytyki literackiej, w tym szczególnie studia kulturowe i genderowe. Spis treści: Spis treści: Podziękowania Prolog: Dlaczego Ira Aldridge Akt 1: Amerykańskie początki Scena 1: Losy czarnoskórych mieszkańców Nowego Yorku Scena 2: Nauka w szkole i młodzieńcze fascynacje teatrem Akt 2: Pierwsze kroki na brytyjskiej ziemi Scena 1: "Czyż nie jestem Twoim czarnoskórym bratem?": Walka polityczno-społeczna o zniesienie niewolnictwa i równość społeczną w Wielkiej Brytaniii i jej koloniach Scena 2: Aldridge jako Oroonoko: Debiut na deskach londyńskiego teatru Scena 3: Praca w teatrach stolicy i prowincji Akt 3: Wybrane aspekty kariery zawodowej artysty w Wielkiej Brytanii Scena 1: " Wulgarnie odmienny": Zaproszenie do teatru Covent Garden ( 1833 r.) Scena 2: "Bajkowe" życie, czyli pierwsza biografia artysty ( 1849) Scena 3: Symbol walki z niewolnictwem i uprzedzeniami rasowymi Intermedium: Otello: Interpretacja sztuki Szekspira w kontekście zagadnień rasowych Akt 4: Sukcesy na kontynencie europejskim Scena 1: Wolność, solidarność i uprzedzenia rasowe, czyli wyzwoleńcze aspiracje Europejczyków Scena 2: Grając "afrykańskiego księcia" i stając się "wielkim interpretatorem wiecznego Szekspira" : Tournee po Europie kontynentalnej w latach 1852-1867 i ich reperkusje polityczno-kulturowe Akt 5: Wizyty w Polsce Scena 1: Triumfy artystyczne afrykańskiego Roscjusza w teatrach na terenie Polski Scena 2: "Otello, Makbet, Szajlok zmarli w Łodzi": Koniec podróży Epilog: Obecność (nieobecność?) Aldridge'a w Polskiej kulturze Bibliografia Spis ilustracji Indeks nazwisk

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Krystyna Kujawińska-Courtney
Wybrane wydawnictwa
  • Universitas
Rok wydania
  • 2009
Format
  • PDF
Ilość stron
  • 322
Oprawa
  • PDF

Opinie Ira Aldridge(1807-1867) (E-book) Wadowice

Na liście znajdują się opinie, które zostały zweryfikowane (potwierdzone zakupem) i oznaczone są one zielonym znakiem Zaufanych Opinii. Opinie niezweryfikowane nie posiadają wskazanego oznaczenia.

Ocena ogólna
4,5 na podstawie 1 opinia