Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL 1944–1968 Turek

Czy plakat jest dziełem sztuki, a jego autor artystą? Jeśli tak, to co lub kto o tym decyduje? Chodzi o formę plakatu, jego estetykę, a może wykształcenie autora lub zdanie krytyków bądź marszandów? Czy plakat na wystawie to już dzieło sztuki czystej, czy tylko wizytująca muzeum sztuka ulicy? W …

od 50,99 Najbliżej: 31 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Czy plakat jest dziełem sztuki, a jego autor artystą? Jeśli tak, to co lub kto o tym decyduje? Chodzi o formę plakatu, jego estetykę, a może wykształcenie autora lub zdanie krytyków bądź marszandów? Czy plakat na wystawie to już dzieło sztuki czystej, czy tylko wizytująca muzeum sztuka ulicy? W jaki sposób polski plakat – będący swobodną, ekspresyjną formą graficzną, powiązaną z zachodnią sztuką nowoczesną i przekraczającą granice pomiędzy grafiką a malarstwem – zdobył tak znaczącą pozycję artystyczną w komunistycznej Polsce, gdzie sztuka podlegała cenzurze i propagandowym wytycznym partii? Katarzyna Matul zabiera nas w złożony i fascynujący świat wzajemnych powiązań i relacji pomiędzy sztuką a polityką, które rzucają nowe światło na fenomen artystyczny nazywany powszechnie „polską szkołą plakatu”. Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL to jej doktorat, obroniony w 2018 roku na Uniwersytecie w Lozannie. Jest pokłosiem badań Autorki w nieanalizowanych wcześniej archiwach publicznych i prywatnych oraz pierwszą w historiografii naukową analizą polskiego plakatu z punktu widzenia kilku uzupełniających się perspektyw: krytyki artystycznej, wystawiennictwa oraz szkolnictwa artystycznego w kontekście nowej konfiguracji przestrzeni politycznej PRL z jej ideologią, polityką kulturalną, gospodarką pozbawioną wolnego rynku, specyficzną sytuacją artstyczną oraz międzynarodowymi napięciami zimnowojennymi.*Praca Katarzyny Matul pozwala na stworzenie modelu badań nad plakatem nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami.prof. Philippe Kaenel, Uniwersytet w LozannieKatarzyna Matul - historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, była kuratorka Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, stypendystka Swiss National Foundation, w 2018 roku na Uniwersytecie w Lozannie obroniła doktorat Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL: praktyki, dyskursy i instytucje (1944–1968). Zajmuje się badaniem sztuki i projektowania graficznego po 1945 roku w perspektywie historii sztuki, historii społecznej i kulturowej oraz socjologii sztuki. Autorka książek: Jak to było możliwe? O powstawaniu Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (Universitas, 2015), De la résistance a l'autonomie, L'affiche polonaise face au réalisme socialiste 1944–1954 o polskim plakacie socrealizmu (Szwajcarskie Wydawnictwa Akademickie Alphil, 2023) oraz Légitimation artistique de l’affiche en République populaire de Pologne 1944–1968 (Presses universitaires de Rennes, 2025).Z „polską szkołą plakatu” kojarzonych jest wielu artystów, między innymi Tadeusz Trepkowski, Henryk Tomaszewski, Józef Mroszczak, Jan Lenica, Wojciech Fangor, Wojciech Zamecznik i Roman Cieślewicz. Status plakatu jako dzieła sztuki wydają się zgodnie potwierdzać zarówno eksperci, jak i laicy. Wystarczy przejrzeć liczne publikacje, albumy, artykuły prasowe i teksty w katalogach, w których często powracają słowa takie jak „sztuka” czy „dzieło sztuki”. O nobilitacji tego środka ekspresji świadczą też niezliczone wystawy polskiego plakatu w kraju i za granicą. Ich zwieńczeniem były: organizacja Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie w 1966 roku oraz utworzenie dwa lata później Muzeum Plakatu w Wilanowie.Fragment książki Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL 1944-1968 "Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL 1944-1968" to fascynująca publikacja, która zgłębia temat plakatu jako formy sztuki w Polsce Ludowej. Książka analizuje, jak plakat stał się narzędziem legitymizacji władzy oraz jak wpływał na kulturę i społeczeństwo w tym okresie. Dla kogo jest ta książka? Miłośnicy sztuki i kultury PRL Studenci kierunków artystycznych i humanistycznych Badacze historii sztuki i socjologii Osoby zainteresowane historią Polski po II wojnie światowej Co zyskasz dzięki tej publikacji? Głęboką analizę: Zrozumiesz, jak plakat w PRL pełnił funkcję propagandową i artystyczną. Wgląd w kontekst historyczny: Poznasz tło polityczne i społeczne, które wpływało na rozwój sztuki plakatu. Inspirację do dalszych badań: Książka może być punktem wyjścia do własnych poszukiwań w dziedzinie sztuki i kultury. Wartościowe źródło wiedzy: Publikacja dostarcza cennych informacji dla każdego, kto pragnie zgłębić temat plakatu w PRL. Kluczowe tematy i obszary Historia plakatu w Polsce Ludowej Rola sztuki w propagandzie Analiza estetyki i formy plakatu Wpływ polityki na kulturę i sztukę Przykłady znanych artystów i ich dzieł O Autorze Katarzyna Matul – autorka specjalizująca się w historii sztuki, z szczególnym uwzględnieniem plakatu i jego roli w kulturze PRL. Jej prace koncentrują się na analizie zjawisk artystycznych w kontekście politycznym i społecznym. O Wydawcy Universitas – renomowane wydawnictwo, które od lat specjalizuje się w publikacjach naukowych i akademickich, oferując wysokiej jakości książki z zakresu kultury, sztuki i nauk humanistycznych. Producent/osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo produktuUniversitasul. Żmujdzka 6B31-426 Krakówagnieszka@universitas.com.pl12 000 00 00

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Katarzyna Matul
Wybrane wydawnictwa
  • Universitas
Okładka
  • Miękka
Format
  • 235x150 mm
Rok wydania
  • 2025
Ilość stron
  • 316
Język oryginału
  • Francuski
ISBN
  • 9788324241743