Zdjęcie Świętokrzyskie środowisko przyrodnicze jako wartość edukacyjno-kulturowa - Elżbieta Buchcic (PDF) - Tomaszów Mazowiecki

Świętokrzyskie środowisko przyrodnicze jako wartość edukacyjno-kulturowa - Elżbieta Buchcic (PDF) Tomaszów Mazowiecki

Publikacja prezentuje wielowymiarowe ujęcie przyrody jako wartości oraz wzajemnych zależności i odniesień do płaszczyzny człowiek a środowisko. Szczególnym wyznacznikiem ochrony środowiska są działania odnoszące się do szeroko rozumianej relacji: człowiek – kultura – przyroda. Wzajemne zależności …

Ostatnia znana cena: 18,08 zł Najbliżej: brak

Liczba ofert: 0

Podobne produkty nowe i używane

Opis

Publikacja prezentuje wielowymiarowe ujęcie przyrody jako wartości oraz wzajemnych zależności i odniesień do płaszczyzny człowiek a środowisko. Szczególnym wyznacznikiem ochrony środowiska są działania odnoszące się do szeroko rozumianej relacji: człowiek – kultura – przyroda. Wzajemne zależności są uwarunkowane czynnikami kulturowego wpływu na środowisko oraz oddziaływania środowiska na preferowane wartości. Przyroda jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka i stanowi dla niego wartość. Jednostka ludzka jako element składowy, ma wpływ na kierunek rozwoju, a przez to jej ochrona jest jednym z priorytetów zrównoważonego rozwoju. Przyroda jako wartość została doceniona przez gospodarkę, politykę, rozwój i upowszechnianie w edukacji. Wartość natury w życiu człowieka, staje się coraz bardziej świadoma. Ludzie coraz częściej podejmują działania proekologiczne, co jest najlepszym wyrazem skuteczności promowania przyrody wśród osób dorosłych. Diagnoza potrzeb środowiska przyrodniczego i kulturowego, rozpoznawanie postaw i świadomości społecznej warunkuje podejmowanie działań mających na celu promowanie przyrody jako wartości. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, studentów, pracowników naukowych.Spis treści:Spis treści Wstęp 7 1. Walory przyrodnicze województwa świętokrzyskiego 11 2. Wartościowanie środowiska 23 2.1. Aksjologiczny paradygmat przyrody 23 2.2. „Wartość” – analizy definicyjne i zakres pojęcia 33 2.3. Wartość jako kategoria w różnych dyscyplinach naukowych 40 3. Świadomość środowiskowa i proces jej kształtowania 47 4. Przyroda jako nośnik treści i wartości w świetle pedagogiki konstruktywistycznej 59 4.1. Przyroda źródłem informacji i nośnikiem wartości 59 4.2. Istota i założenia pedagogiki konstruktywistycznej 67 4.3. Aspekty przekazywania wiedzy o wartości przyrody w ujęciu pedagogiki konstruktywistycznej 75 5. Przyroda źródłem wiedzy i podstawą wychowania dorosłych 79 5.1. Przyroda jako wartość, którą należy chronić 79 5.2. Kształcenie przyrodnicze dorosłego społeczeństwa 81 5.3. Edukacja przyrodnicza dorosłych z wykorzystaniem założeń pedagogiki konstruktywistycznej 92 6. Wychowanie w szacunku dla przyrody i odpowiedzialności za nią 97 6.1. Aspekt środowiskowy w procesie wychowania 97 6.2. Postawy środowiskowe jako stosunek do środowiska 99 6.3. Kultura ekologiczna 104 7. Metodologiczne podstawy badań na temat przyrody jako wartości dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego 109 7.1. Problematyka badawcza 109 7.2. Cele, problemy i hipotezy badawcze 111 7.3. Zmienne i wskaźniki 113 7.4. Charakterystyka metod i narzędzi badawczych 114 7.5. Organizacja i przebieg badań 121 8. Aksjologiczny wymiar przyrody – kontekst empiryczny 123 8.1. Ogólna charakterystyka próby badawczej 123 8.2. Wartości preferowane przez mieszkańców województwa świętokrzyskiego 129 8.2.1. Skojarzenia respondentów dotyczące pojęcia „wartość” 129 8.2.2. Preferencje respondentów dotyczące kategoryzacji pojęcia „wartość” 140 8.2.3. Wartości najistotniejsze w życiu respondentów 146 8.3. Przyroda jako wartość w opinii mieszkańców województwa świętokrzyskiego 157 8.3.1. Znaczenie przyrody w życiu respondentów 157 8.3.2. Propagowanie walorów przyrody w randze wartości 175 8.3.3. Uznanie przyrody za gwarancję lepszego zrozumienia siebie 179 8.4. Działania podejmowane przez mieszkańców województwa świętokrzyskiego na rzecz ochrony i promocji walorów przyrodniczych 184 8.4.1. Przyczyny nieangażowania się w jakiekolwiek działania na rzecz ochrony przyrody 199 8.4.2. Informowanie o walorach przyrodniczych 205 8.4.3. Inicjowanie działań dotyczących ochrony i promocji środowiska przyrodniczego 207 8.5. Propozycje rozwijania świadomości przyrodniczej w społeczeństwie lokalnym 220 8.6. Czynniki powodujące niedocenianie wartości przyrody 238 8.7. Dyskusja wyników 251 9. Konstruktywistyczna strategia inicjowania aktywności społeczeństwa w kontekście podejmowanych działań prośrodowiskowych 263 Podsumowanie 271 Piśmiennictwo 281 Netografia 292 Załączniki 295 Spis tabel 301 Spis rysunków 305 Abstract 311 ISBN: 978-83-7133-696-6 Wydawnictwo: Uniwersytet Jana Kochanowskiego Autorzy: Elżbieta Buchcic Rok wydania: 2017 Typ publikacji: ebook Ilość stron: 309 Języki publikacji: polski Tematyka: Biologia Przyroda

Specyfikacja

Autor
  • Elżbieta Buchcic
Wybrane wydawnictwa
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego
Rok wydania
  • 2017
Format
  • PDF
Ilość stron
  • 309