Amorficzne kategorie estetyczne jako praktyki twórcze i poznawcze Szadek

Tytuł Amorficzne kategorie estetyczne jako praktyki twórcze i poznawcze Autor Monika Błaszczak Język polski Wydawnictwo ISBN 978-83-232-4292-5 Rok wydania 2024 Wydanie 1 Liczba stron 568 Format pdf Dystrybucja pobranie pliku z zabezpieczeniem watermark Rozmiar pliku 13.86 MB Spis treści Wstęp. Od …

od 35,10 Najbliżej: 34 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Tytuł Amorficzne kategorie estetyczne jako praktyki twórcze i poznawcze Autor Monika Błaszczak Język polski Wydawnictwo ISBN 978-83-232-4292-5 Rok wydania 2024 Wydanie 1 Liczba stron 568 Format pdf Dystrybucja pobranie pliku z zabezpieczeniem watermark Rozmiar pliku 13.86 MB Spis treści Wstęp. Od sypkości do chrobotliwości – fizykalne kategorie estetyczne jako pojęcia „pomiędzy” Rozdział 1. Sypkość – od Becketta do Moneta 1.1. Prochem jesteś… – rozważania o vanitas 1.2. Obracasz się w popioł z każdym szeptem – w świecie Becketta 1.3. Ścierasz kurz rzeczywistości i niepamięci 1.4. Na styku żywiołow – ogień zniszczenia i oczyszczenia 1.5. I (nie) odrodzisz się z popiołow – szaleństwo i choroba 1.6. W pyle tej ziemi – motyw kopca 1.7. Zamki z piasku – życie jako plaża i piaskownica 1.8. Ziarnista struktura obrazu – od impresjonistow do sztuki „piaskowej” 1.9. „Spopielałe” zakończenie Rozdział 2. Przezroczystość – od Calvina do Bieńczyka 2.1. Pomiędzy przezroczystością a mglistością 2.2. Przezroczystość – cecha materii czy filtr naszego poznania? 2.3. Przezroczysta metoda – Calvino a Bieńczyk 2.3.1. Calvinowska metoda przejrzystości 2.3.1.1. Dokładność struktury kryształu 2.3.1.2. Mglista wielorakość 2.3.1.3. Ciężka lekkość intertekstowych uwikłań 2.3.1.4. Szybkie spojrzenie (niedo)widzenia 2.3.2. Bieńczykowa metoda przezroczystości 2.3.2.1. Świetlistość i szklistość – w olśnieniu (nie)poznania 2.3.2.2. Przezroczyste obrazy – malarze światła 2.3.2.3. Przezroczysta „architektura szkła” 2.3.3. Spotkanie w idei przezroczystości 2.4. Przezroczysta własność bytu ulotnego – o tworczości Kundery 2.5. Sztuka stworzona z powietrza Rozdział 3. Płynność – od Heraklita do Baumana 3.1. Od stanu do procesu 3.2. Od literatury przez film i performans do teatru – płynne „sztuki splątane” 3.3. Od człowieka – do zwierzęcia – do maszyny. Animal studies – dyskurs post- i transhumanistyczny 3.3.1. Człowiek-zwierzę – mięsność bytow ludzkich i nie-ludzkich 3.3.2. Człowiek-golem / Człowiek-kukła 3.3.3. Człowiek-maszyna / cyborg – podmiot czy przedmiot? 3.3.4. Ludzko-zwierzęce „umieranie” – międzygatunkowa wspolnotowość doświadczenia śmierci 3.4. O „płynnej” architekturze – od secesyjnego ornamentu do transarchitektury 250 3.5. Performowanie płynności – między sztuką a codziennością Rozdział 4. Chropowatość / Szorstkość – od Baumgartena do Auslandera 4.1. Chropowatość kategorii i definicji 4.2. Polisensoryczność odbioru – od „samodzielnej estetyki” do zwrotow sensorycznego i afektywnego 4.3. Chropowata struktura tekstu – strukturalno-gatunkowy (nie)ład – od Rożewicza do liberatury 4.4. Szorstcy w obejściu bohaterowie – w kręgu dramaturgii Pokolenia porno 4.5. Chropowate i szorstkie obcowanie z dziełem – od malarzy materii do sztuki haptycznej 4.5.1. Malarstwo materii – chropowate, szorstkie, kłujące przedmioty-obraz 4.5.2. Liberatura i sztuka haptyczna – poszerzenie odbioru 4.6. Dotykaj i działaj! – dramaturgia zmysłow 4.6.1. Dotknąć muzeum 4.6.2. Dotknąć teatru 4.6.3. Dotknąć „poprzez ekran” – immersja zmysłow Rozdział 5. Lepkość, wonność, smakow(it)ość – od Kristevej do Berleanta 5.1. Lepki wstręt i obrzydzenie – obszary estetycznego ryzyka 5.2. Smakow(it)ość – materialno-cielesne aspekty spożywania 5.2.1. Ucztowanie – obżarstwo, opilstwo i somatyczne od-głosy 5.2.2. Potęga głodu – ucztowanie na opak 5.3. Wonność – olfaktologia w literaturze i sztuce 5.4. Ciało, które boli – somatoestetyczne zmagania z cielesnością 5.5. „Brzydka” śmierć – od wstrętu do wzniosłości negatywnej 5.6. Estetyka negatywna Berleanta – w kręgu estetyki codzienności Rozdział 6. Chrobotliwość, szumność i gwarność – od Białoszewskiego do Koterskiego 6.1. W kulturze słuchu i dźwięku – sound studies – od okulocentryzmu do somatoakustyki i pamięci dźwiękowej 6.2. Szumy, zlepy, ciągi – tekst dźwiękowy Białoszewskiego 6.3. Stukot przeszłości – dźwiękowe performanse pamięci 6.4. Muzyczna kompozycja tekstu dramatycznego – w fonosferze Nonduma 6.5. Kakofonia egzystencjalna – obsesyjno-kompulsywna audiosfera bohatera Dnia świra Koterskiego Zakończenie – Estetyka burzy Bibliografia Bibliografia przedmiotowa Bibliografia podmiotowa Teksty literackie Spektakle i działania performatywne Inne wydarzenia/działania artystyczne Spis fotografii Indeks osób Summary (Amorphous aesthetic categories as creative and cognitive practices)

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Monika Błaszczak
Rok wydania
  • 2024
Kategorie
  • Literatura popularnonaukowa
Ilość stron
  • 568
Format
  • PDF