Sprzęgła,skrzynki biegów,wały i półosie napędowe. Rzeszów

Bogato ilustrowany podręcznik przedstawiający budowę, działanie i wykrywanie niesprawności sprzęgieł, skrzynek biegów oraz wałów i półosi napędowych stosowanych w pojazdach samochodowych (osobowych, ciężarowych i autobusach). Opisano m.in. różne rodzaje sprzęgieł i ich układów sterowania, …

od 64,49 Najbliżej: 43 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Bogato ilustrowany podręcznik przedstawiający budowę, działanie i wykrywanie niesprawności sprzęgieł, skrzynek biegów oraz wałów i półosi napędowych stosowanych w pojazdach samochodowych (osobowych, ciężarowych i autobusach). Opisano m.in. różne rodzaje sprzęgieł i ich układów sterowania, mechaniczne, automatyczne, półautomatyczne i zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów osobowych i ciężarowych, napęd wszystkich kół w samochodach osobowych, skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych, przekładnie główne, mosty napędowe i zwalniacze, wały napędowe i półosie napędowe. Uwzględniono najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, np. dwusprzęgłowe zautomatyzowane, siedmiobiegowe automatyczne oraz automatyczne bezstopniowe skrzynki biegów. Przejrzyste ilustracje bardzo ułatwiają zrozumienie treści. Odbiorcy: studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół o profilu samochodowym, inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką. Spis treści Słowo wstępne 12 Część ASprzęgła ( Werner Micknass ) 13 1. Tarczowe sprzęgła cierne 14 1.1. Zadania zespołu sprzęgła 1.2. Budowa sprzęgła 1.3. Funkcje sprzęgła 1.4. Pozostałe elementy zespołu sprzęgła 1.4.1. Koło zamachowe 1.4.2. Łożysko prowadzące 1.4.3. Tarcza sprzęgła 1.4.4. Zespół dociskowy 1.4.5. Łożysko wyciskowe 1.4.6. Tuleja prowadząca 1.4.7. Widełki wyłączające 1.4.8. Wałek wyłączania 1.4.9. Mechaniczne wyłączanie sprzęgła 1.4.10. Hydrauliczne wyłączanie sprzęgła 1.4.11. Pedał sprzęgła 2. Teoria sprzęgieł 25 2.1. Moment obrotowy przenoszony przez sprzęgło 2.2. Ruszanie z miejsca 2.3. Czas włączania 2.4. Nacisk jednostkowy 2.5. Trwałość 2.6. Obliczanie sprzęgieł 3. Zespół dociskowy sprzęgła 33 3.1. Elementy składowe 3.1.1. Tarcza dociskowa 3.1.2. Sprężyny płytkowe 3.1.3. Sprężyna talerzowa 3.1.4. Pierścienie oporowe 3.1.5. Oprawa tarczy dociskowej 3.2. Rodzaje i budowa zespołów dociskowych 3.2.1. Sprzęgło jednotarczowe ze śrubowymi sprężynami dociskowymi 3.2.2. Sprzęgło jednotarczowe ze sprężyną talerzową 3.2.2.1. Rozwiązanie standardowe 3.2.2.2. Zespół dociskowy ze sprężynami płytkowymi łączonymi w trójkąt 3.2.2.3. Zespół dociskowy ze sprężystymi wieszakami 3.2.2.4. Zespół dociskowy ze sprężyną oporową 3.2.2.5. Sprzęgło SAC firmy LuK 3.2.2.6. Sprzęgło Low-Lift 3.3.2.7. Sprzęgło ciągnięte ze sprężyną talerzową 3.2.2.8. Sprzęgło LuK TS 3.2.3. Sprzęgło dwutarczowe 3.2.3.1. Sprzęgło dwutarczowe samochodu osobowego 3.2.3.2. Sprzęgło dwutarczowe samochodu ciężarowego 4. Tarcza sprzęgła 53 4.1. Wprowadzenie 4.2. Okładziny cierne 4.2.1. Wiadomości ogólne 4.2.2. Okładziny cierne organiczne 4.2.3. Okładziny cierne nieorganiczne 4.3. Sprężynowanie okładzin 4.3.1. Wiadomości ogólne 4.3.2. Sprężynowanie proste 4.3.3. Sprężynowanie podwójne 4.3.4. Sprężynowanie płytkowe 4.3.5. Sprężynowanie z blachami pośrednimi 4.4. Tłumik drgań skrętnych 4.4.1. Wiadomości ogólne 4.4.2. Dwustopniowy tłumik drgań z prostym elementem ciernym 4.4.3. Dwustopniowy tłumik drgań z pierścieniami ciernymi 4.4.4. Dwustopniowy tłumik drgań z osobnym tłumikiem wstępnym 4.4.5. Dwustopniowy tłumik drgań ze zintegrowanym tłumikiem wstępnym i zmiennym tarciem 4.5. Piasty i ich profile 5. Charakterystyki sprzęgieł 68 5.1. Wykres siły docisku 5.2. Wykres odsuwania tarczy dociskowej 5.3. Wykres siły wyłączania 5.4. Charakterystyka tłumika drgań skrętnych 5.5. Charakterystyka sprężynowania okładzin ciernych 5.6. Wykresy sił 6. Łożysko wyciskowe 75 6.1. Wiadomości ogólne 6.2. Łożysko wyciskowe uchylne 6.3. Łożysko wyciskowe prowadzone centralnie 6.4. Łożysko wyciskowe samośrodkujące 6.5. Powierzchnie czołowe łożyska wyciskowego 7. Układy sterowania sprzęgieł 80 7.1. Mechaniczne sterowanie i automatyczna regulacja sprzęgła 7.2. Hydrauliczne sterowanie sprzęgła 7.2.1. Pompa sprzęgła ze zbiornikiem wyrównawczym 7.2.2. Wyprzęgnik sprzęgła 8. Rozwiązania specjalne 85 8.1. Dmumasowe koło zamachowe 8.2. Sprzęgło z wykorzystaniem masy wirującej 8.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła (EKM / EKS) 8.4. Sprzęgło elektromagnetyczne proszkowe 8.5. Sprzęgło lepkościowe 9. Diagnozowanie i przyczyny usterek 101 9.1. Objawy nieprawidłowej pracy 9.2. Poszukiwanie usterek 9.3. Przyczyny usterek 10. Wskazówki montażowe 122 11. Narzędzia specjalne 124 Część B Skrzynki biegów ( Axel Sprenger ) 133 12. Mechaniczne skrzynki biegów 134 12.1. Wiadomości ogólne 12.1.1. Warunki pracy 12.1.2. Prędkość obrotowa 12.1.3. Moment obrotowy 12.1.4. Przełożenia 12.2. Budowa mechanicznych skrzynek biegów 12.2.1. Ogólna klasyfikacja skrzynek biegów 12.2.2. Współosiowe skrzynki biegów 12.2.3. Niewspółosiowe skrzynki biegów 12.2.4. Skrzynki biegów z kołem przesuwnym 12.2.5. Skrzynki biegów ze sprzęgłami kłowymi 12.3. Skrzynki biegów synchronizowane 12.3.1. Synchronizatory 12.3.2. Mechanizmy wybierania biegów 12.3.3. Zabezpieczenia mechanizmów zmiany biegów 12.4. Skrzynki do zblokowanego napędu przedniego lub tylnego 12.5. Skrzynki biegów samochodów użytkowych 12.5.1. Skrzynki biegów firmy Zahnradfabrik 12.5.2. Elektroniczno-pneumatyczne sterowanie (EPS) skrzynki biegów 12.6. Przystawki odbioru mocy skrzynek biegów samochodów użytkowych 12.6.1. Wiadomości ogólne 12.6.2. Blokowanie biegów 12.7. Trudności ze zmianą biegów i uszkodzenia synchronizatorów 12.8. Usterki – przyczyny i usuwanie 12.9. Materiały smarne do samochodów osobowych i użytkowych 12.10. Ilustracje uszkodzeń elementów skrzynek biegów 12.10.1. Uszkodzenia obudowy 12.10.2. Uszkodzenia wałków 12.10.3. Uszkodzenia kół zębatych 12.10.4. Uszkodzenia łożysk 12.10.5. Uszkodzenia synchronizatorów 12.11. Ważniejsze wzory i definicje 13. Automatyczne skrzynki biegów 202 13.1. Wiadomości ogólne 13.1.1. Skrzynki całkowicie automatyczne 13.1.2. Hydrauliczne przeniesienie mocy 13.2. Sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne 13.2.1. Sprzęgło hydrokinetyczne 13.2.2. Przekładnia hydrokinetyczna 13.2.3. Sprzęgło blokujące przekładni hydrokinetycznej 13.2.4. Sprzęgło blokujące z regulowanym poślizgiem 13.3. Pompa oleju 13.4. Mechanizm wolnego koła 13.5. Przekładnia planetarna 13.5.1. Wiadomości ogólne 13.5.2. Prosta przekładnia planetarna 13.5.3. Szeregi planetarne 13.5.4. Przełączanie przekładni planetarnej 13.6. Budowa i przepływ mocy skrzynki biegów 5HP18 firmy ZF 13.7. Zespół hydrauliczny 13.7.1. Wiadomości ogólne 13.7.2. Hydrauliczne sterowanie skrzynki biegów 13.7.3. Funkcja kick-down 13.7.4. Hydrauliczne urządzenie sterujące, zespół zaworów 13.8. Położenia dźwigni wyboru biegów i programy zmiany biegów 13.9. Blokada parkowania 13.10. Sterowanie elektroniczno-hydrauliczne skrzynki biegów 4HP22EH firmy ZF 13.11. Adaptacyjne sterowanie skrzynki biegów (AGS) 13.12. Układ Shift-Lock 13.13. Sześciobiegowa stopniowa automatyczna skrzynka biegów 6HP26 13.13.1. Wiadomości ogólne 13.13.2. Sterowanie sprzęgła blokującego przekładni hydrokinetycznej 13.13.3. Zautomatyzowana blokada parkowania 13.13.4. Moduł Mechatronic 13.13.5. Programy zmiany biegów 13.14. Automatyczne skrzynki biegów samochodów terenowych 13.15. Wskazówki obsługowe 13.16. Siedmiobiegowa automatyczna skrzynka biegów 14. Bezstopniowe automatyczne skrzynki biegów CVT 248 14.1. Wiadomości ogólne 14.2. Bezstopniowa automatyczna skrzynka biegów Multitronic 14.3. Działanie automatycznej bezstopniowej skrzynki biegów 14.4. Przykłady uszkodzeń automatycznych skrzynek biegów 14.4.1. Uszkodzenia elementów połączeń ciernych 14.4.2. Uszkodzenia pomp oleju 15. Półautomatyczne skrzynki biegów 263 15.1. Wiadomości ogólne 15.2. Funkcje przekładni hydrokinetycznej (WSK) 16. Zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów osobowych 268 17. Zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów użytkowych 271 17.1. Wiadomości ogólne 17.2. Elektroniczno-pneumatyczny układ sterowania EPS 17.3. Zautomatyzowany preselekcyjny układ sterowania AVS 18. Dwusprzęgłowe skrzynki biegów 277 19. Napęd wszystkich kół w samochodach osobowych 280 19.1. Odłączalny napęd wszystkich kół 19.2. Stały napęd wszystkich kół 19.3. Mechanizmy różnicowe międzykołowe samoblokujące 19.4. Sprzęgło lepkościowe (blokada lepkościowa) 19.5. Samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen 19.6. Sprzęgło Haldex 19.7. Międzyosiowe mechanizmy różnicowe 19.8. Rozdział momentu obrotowego we współczesnych samochodach terenowych z napędem wszystkich kół (SUV) 20. Skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych 300 20.1. Jednobiegowe skrzynki rozdzielcze 20.2. Dwubiegowe skrzynki rozdzielcze 21. Przekładnie główne i półosie napędowe 306 21.1. Rodzaje i działanie przekładni głównych 21.1.1. Linie zębów przekładni stożkowych 21.1.2. Zmiana kierunku przeniesienia napędu 21.1.3. Zmniejszenie prędkości obrotowej wału napędowego 21.1.4. Zadanie mechanizmu różnicowego 21.1.5. Regulacja i pomiary przekładani stożkowych 21.1.6. Ustawianie prawidłowego obrazu współpracy kół 21.1.7. Metody pomiaru i regulacji przekładni stożkowych 21.1.8. Szlifowanie zębów stożkowych metodą CBN 21.2. Walcowe przekładnie główne 22. Osie sztywne i kierowane 317 22.1. Mosty napędowe ze zwolnicami obiegowymi 22.2. Mosty napędowe portalowe 23. Zwalniacze 321 23.1. Zwalniacze elektromagnetyczne 23.2. Zwalniacze hydrodynamiczne 23.2.1. Zwalniacze bocznikowe 23.2.2. Zwalniacze szeregowe 23.3. Układy sterowania zwalniaczy 24. Holowanie i pchanie samochodów z punktu widzenie układu napędowego 330 Część CWały i przeguby ( Rainer Popiol ) 333 25. Wiadomości podstawowe 334 25.1. Zadania wałów przegubowych 25.2. Historia 25.3. Układy napędowe 25.4. Podstawy teoretyczne 25.4.1. Prędkości kątowe 25.4.2. Kąt załamania przegubu 25.4.3. Wzajemne usytuowanie wałów przegubowych 25.4.3.1. Układ typu „Z” 25.4.3.2. Układ typu „W” 26. Wały napędowe 342 26.1. Budowa wału napędowego 26.2. Wał napędowy z dwoma przegubami 26.3. Wał napędowy z trzema przegubami 26.4. Montaż wałów napędowych 26.4.1. Wyważanie 26.4.2. Smarowanie 26.5. Łożyska pośrednie 27. Półosie napędowe 348 27.1. Budowa półosi 27.1.1. Budowa półosi w samochodach z przednim napędem 27.1.2. Budowa osi samochodów z tylnym napędem 27.2. Półosie z tłumikiem drgań 27.3. Półosie z drążonymi wałami 27.4. Półosie z wałem środkowym 28. Przeguby 354 28.1. Przeguby krzyżakowe 28.2. Przeguby synchroniczne 28.2.1. Przeguby bez kompensacji wzdłużnej 28.2.1.1. Przegub kulowy bez kompensacji wzdłużnej 28.2.1.2. Przegub trójramienny ustalony (Tripod) 28.2.2. Przeguby z kompensacją wzdłużną 28.2.2.1. Przegub kulowy 28.2.2.2. Przegub trójramienny 28.2.3. Przeguby szybkobieżne 28.3. Przeguby elastyczne 28.3.1. Przegub firmy SGF 28.3.2. Przegub firmy Goertze 28.3.3. Przegub firmy Toyota 29. Osłony elastyczne 363 29.1. Budowa osłon elastycznych 29.1.1. Osłony przegubów bez kompensacji wzdłużnej 29.1.2. Osłony przegubów z kompensacją wzdłużną 29.1.3. Osłony przegubów szybkobieżnych 29.2. Smarowania przegubów 30. Diagnozowanie usterek 365 30.1. Sprawdzanie synchronicznego wału napędowego 30.2. Oznaki zużycia przegubów synchronicznych 30.3. Diagnozowanie usterek wałów z przegubami krzyżakowymi 31. Wskazówki montażowe 370 32. Regeneracja wałów i półosi napędowych 372 Wykaz źródeł ilustracji 374

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Micknass Werner,Popiol Rainer,Sprenger Axel
Ilość stron
  • 376
Rok wydania
  • 2009
Okładka
  • Twarda
ISBN
  • 9788320620085