Gospodarowanie potencjałem pracy zorientowane na interesy pracobiorców (E-book) Pyskowice

W książce podjęto próbę poszerzenia, a zarazem zespolenia wiedzy o gospodarowaniu potencjałem pracy z perspektywy stosunków pracy w przedsiębiorstwie. Znalazło to wyraz m.in. w określeniu wytycznych dotyczących „budowania pomostów” pomiędzy pracobiorcami i pracodawcą. Ukazując skomplikowaną materię …

od 40,01 Najbliżej: 12 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

W książce podjęto próbę poszerzenia, a zarazem zespolenia wiedzy o gospodarowaniu potencjałem pracy z perspektywy stosunków pracy w przedsiębiorstwie. Znalazło to wyraz m.in. w określeniu wytycznych dotyczących „budowania pomostów” pomiędzy pracobiorcami i pracodawcą. Ukazując skomplikowaną materię gospodarowania potencjałem pracy, uwypuklono przede wszystkim zasadność uwzględniania interesów pracobiorców. Spis treści: Wstęp 5 Część I Układ interesów – jego rola i znaczenie w przedsiębiorstwie 18 1. Spojrzenie na organizację przez pryzmat interesów 19 1.1. Interesy w procesie gospodarowania 19 1.2. Koncepcje zarządzania ludźmi a kategoria interesów 22 1.3. Rozkład interesów wewnątrz przedsiębiorstwa 32 1.4. Modele i wymiary stosunków pracy oraz zmiany w tym obszarze 35 2. Stosunki pracy w kontekście gospodarowania potencjałem pracy w przedsiębiorstwie 40 2.1. Stosunki pracy – aspekty podmiotowe i przedmiotowe 40 2.2. Zatrudnienie jako element kształtowania przedmiotu stosunków pracy w przedsiębiorstwie 43 2.2.1. Podstawy ochrony zatrudnienia 43 2.2.2. Bezpieczeństwo zatrudnienia oraz jego uwarunkowania 45 2.3. Formowanie architektury warunków pracy w przedsiębiorstwie 49 2.4. Narzędzia budowania porozumienia pomiędzy podmiotami stosunków pracy 54 Część II Podstawy dbałości o realizację interesów pracobiorców 63 3. Kreowanie relacji pracodawca–pracobiorcy 64 3.1. Interesariusze wewnętrzni przedsiębiorstwa w koncepcjach zarządzania 64 3.1.1. Koncepcja interesariuszy oraz koncepcje pokrewne 64 3.1.2. Kategoryzacja interesariuszy w świetle literatury przedmiotu 71 3.2. Znaczenie wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwem 75 3.3. Zachowania ludzi w procesie pracy – perspektywa realizacji interesów pracobiorców 79 3.3.1. Założenia systemu zarządzania przedsiębiorstwem z wykorzystaniem kategorii interesów 79 3.3.2. Sytuacja pracy a zachowania pracobiorcy 83 3.4. Interesy w procesie kształtowania zachowań innowacyjnych 86 4. Prawne i organizacyjne podstawy respektowania interesów pracobiorców 91 4.1. Wytyczne wspólnotowe dotyczące kształtowania obszaru człowiek i praca 91 4.2. Interesy pracobiorców w świetle ustawodawstwa polskiego 94 4.3. Warunki zatrudnienia w Polsce 98 4.3.1. Zatrudnienie pracownicze i związana z nim pewność posiadania pracy 98 4.3.2. Niepewność jako cecha niepracowniczych form zatrudnienia 103 4.4. Niejednoznaczność miejsca i sposobu świadczenia pracy 108 4.5. Instytucjonalne aspekty realizacji interesów pracobiorców 121 4.5.1. Związki zawodowe i rady pracowników 121 4.5.2. Układy zbiorowe w przedsiębiorstwie jako rezultat negocjacji 126 Część III Przeobrażenia w obszarze interesów pracobiorców – faktyczne i pożądane kierunki zmian 129 5. Interesy pracobiorców w polskich realiach gospodarowania – prezentacja badań empirycznych 130 5.1. Założenia metodyczne prowadzonych badań 130 5.1.1. Zmiany w okolicznościach funkcjonowania przedsiębiorstw jako podstawa kształtowania procesu badawczego 130 5.1.2. Problem badawczy i pytania badawcze oraz metody badań 137 5.1.3. Charakterystyka etapów i narzędzi postępowania badawczego 139 5.1.4. Próba badawcza – kształtowanie w latach 2010-2020 143 5.2. Interesy pracobiorców w kontekście architektury przedmiotu stosunków pracy oraz narzędzi ich kształtowania – wyniki badań empirycznych 150 5.2.1. Akcent na wynagradzanie, zatrudniania oraz bezpieczeństwo i higienę pracy (lata 2010-2014) 150 5.2.2. Interesy pracobiorców w świetle przeobrażeń na rynku pracy (lata 2015-2017) 155 5.2.3. Interesy pracobiorców i pracodawców – rozpoznanie powiązań i rozbieżności w latach 2018-2020 159 5.3. Podsumowanie wyników badań empirycznych – poszukiwanie bezpieczeństwa pracy i współdziałanie 172 6. W kierunku zwiększania mocy i znaczenia pracobiorców w przedsiębiorstwie 182 6.1. Monitoring interesów podstawą działań zorientowanych na współdziałanie 182 6.2. Formowanie architektury przedmiotu stosunków pracy w przedsiębiorstwie z perspektywy bezpieczeństwa pracy 189 6.3. Stosunki pracy jako fundament organizacji sprzyjającej pracobiorcom 202

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Anna Cierniak-Emerych, Małgorzata Gableta
Rok wydania
  • 2022
Ilość stron
  • 261
Format
  • PDF