Przemiany współczesnej książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży (na przykładzie francuskiej (PDF) Puławy

Monografia jest pierwszą tak obszerną pracą, w której w kompleksowy sposób przebadano rozwój, kształt i sposoby upowszechniania publikacji popularnonaukowych lub – zgodnie z nowszą terminologią – edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Podstawą była analiza francuskiego rynku wydawniczego, wybranego …

od 20 Najbliżej: 35 km

Liczba ofert: 3

Oferta sklepu

Opis

Monografia jest pierwszą tak obszerną pracą, w której w kompleksowy sposób przebadano rozwój, kształt i sposoby upowszechniania publikacji popularnonaukowych lub – zgodnie z nowszą terminologią – edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Podstawą była analiza francuskiego rynku wydawniczego, wybranego ze względu na to, że rozwój tego typu oferty przebiegał we Francji w sposób bardziej systematyczny niż w Polsce, do tego stopnia, że możliwe było uchwycenie określonych tendencji edytorskich, a także ukazanie dalekosiężnych strategii wydawniczych nieznanych w polskim edytorstwie. Autorce udało też się opisać szereg zjawisk obserwowanych globalnie, a więc także na polskim rynku wydawniczym. Za pomocą wieloaspektowego badania repertuaru reprezentatywnych dla tego sektora wydawnictw zdiagnozowała zmiany w zakresie dopasowania poszczególnych publikacji i serii wydawniczych do umiejętności czytelniczych różnych grup wiekowych, a także oszacowała stopień wykorzystania określonych gatunków piśmiennictwa oraz zmienne zainteresowanie daną problematyką. Wskazała przy tym na rosnące znaczenie tzw. gatunków pogranicza, z którymi związane są największe problemy terminologiczne i klasyfikacyjne, a także wpływ kultury masowej i rozwoju nowoczesnych technologii na kształt i tematykę książek. Agnieszka Wandel wykonała olbrzymią pracę i dokonała w swojej monografii wielu ciekawych ustaleń [...]. Rozprawa ta powinna w pierwszej kolejności trafić do badaczy i studentów związanych z takimi dyscyplinami, jak bibliologia i informatologia, literaturoznawstwo, pedagogika czy kulturoznawstwo. Jestem przekonany, że okaże się ona pożyteczna dla każdego, kto jest zainteresowany zagadnieniem popularyzacji nauki, edytorstwem czy promocją książki dziecięcej i młodzieżowej, a więc wydawców, bibliotekarzy, nauczycieli i rodziców. Dr hab. Michał Rogoż, prof. UP w Krakowie Agnieszka Wandel, dr nauk humanistycznych, bibliolog, bibliotekoznawca, licencjat filologii romańskiej. Adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Zastępca redaktora naczelnego „Roczników Bibliotecznych”, współpracownik portalu Mądre Książki, członkini Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się edytorstwem i rynkiem książki dla dzieci i młodzieży. Spis treści: Wstęp – cel i przedmiot pracy – zasięg pracy – stan badań – metodologia i źródła – struktura pracy Część I. Dzieje francuskiej książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży w zarysie Rozdział 1. Od początków do końca XIX wieku 1. XVIII wiek – potęga encyklopedyzmu 2. XIX wiek – złoty wiek książki popularnonaukowej Rozdział 2. Od początku XX wieku po przełom XX i XXI wieku 1. Dwudziestolecie międzywojenne – w poszukiwaniu nowej formy 2. Po II wojnie światowej – eksplozja form, gatunków, tematów Część II. Książka popularnonaukowa dla dzieci i młodzieży na współczesnym rynku wydawniczym we Francji Rozdział 1. Współczesny francuski rynek książki dla dzieci i młodzieży i jego społeczno-kulturalne uwarunkowania 1. Struktura i rozmiary rynku książki dziecięco-młodzieżowej we Francji 2. Segmentacja francuskiego rynku książki dla dzieci i młodzieży 3. Działalność instytucji na rzecz popularyzacji książki dla dzieci i młodzieży 4. Targi książki Rozdział 2. Krytyka i upowszechnianie książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży we Francji 1. Próba definicji i problemy terminologiczne 2. Krytyka książek popularnonaukowych 3. Upowszechnianie książki popularnonaukowej Rozdział 3. Książka popularnonaukowa dla dzieci i młodzieży w repertuarze największych francuskich wydawców w latach 1983–2012. Strategie w zakresie strukturyzacji oferty 1. Rozmiary analizowanej oferty – podstawowe dane liczbowe 2. Najważniejsze serie i kolekcje wydawnicze – ogólna charakterystyka edytorska 3. Wznowienia – strategie w zakresie reedycji serii Rozdział 4. Książka popularnonaukowa dla dzieci i młodzieży w repertuarze największych francuskich wydawców w latach 1983–2012. Analiza formalna i rzeczowa 1. Segmentacja oferty według wieku czytelników 2. Typy książek popularnonaukowych w podziale na gatunki piśmiennictwa 3. Tematyka książek popularnonaukowych według Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej Rozdział 5. Najważniejsze kierunki w edytorstwie współczesnej książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży. Innowacje – inspiracje – interakcje 1. W poszukiwaniu autorytetów 2. Książka popularnonaukowa elementem systemu „produktu totalnego” 3. Wielka zabawa 4. Pół żartem, pół serio 5. Konwencjonalne media i nowe technologie – razem czy osobno? Podsumowanie Słownik ważniejszych nazw własnych i tytułów serii Tablica chronologiczna. Historia francuskiej książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży w skrócie Wykaz skrótów Literatura podmiotu Literatura przedmiotu Zestawienia liczbowe Spis tabel i wykresów Spis ilustracji Indeks osobowy Streszczenie

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Agnieszka Wandel
Rok wydania
  • 2020
Wybrane wydawnictwa
  • Universitas
Kategorie
  • Literatura popularnonaukowa
Ilość stron
  • 354
Format
  • PDF