Kolory PRL Piotrków Trybunalski

W smutnym peerelowskim pejzażu powstawały dzieła wybitne. Polscy malarze, rysownicy i animatorzy zdobywali światową sławę. W kraju naznaczonym niedostatkiem rozkwitała kolorami sztuka. A że najbliższa ludziom była wtedy sztuka masowa, komiks, plakat i film animowany, ona więc wyrastała na tym …

od 43,11 Najbliżej: 44 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

W smutnym peerelowskim pejzażu powstawały dzieła wybitne. Polscy malarze, rysownicy i animatorzy zdobywali światową sławę. W kraju naznaczonym niedostatkiem rozkwitała kolorami sztuka. A że najbliższa ludziom była wtedy sztuka masowa, komiks, plakat i film animowany, ona więc wyrastała na tym zgrzebnym tle – jak maki na betonie. Przełomowy rok 1945 – oznaczał wprawdzie koniec wojny, ale nie wymazywał z pamięci wojennej traumy. Na murach spalonej stolicy zawisł pierwszy, symboliczny, zamykający ten okres plakat antyhitlerowski „Zniszczymy faszyzm do końca” Eryka Lipińskiego. Ci, którzy ocaleli z pożogi, choć poturbowani psychicznie i fizycznie, z nadzieją patrzyli w przyszłość. Ten upragniony „nowy lepszy świat” okazał się jednak pułapką. Dla artystów ponure realia peerelowskie stały się wyzwaniem i inspiracją. W nich narodziła się słynna w świecie polska szkoła plakatu, a międzynarodową sławę zdobywali twórcy polskich animacji. Na kartach książki pojawiają się artyści tej miary co Henryk Tomaszewski, Waldemar Świerzy, Janusz Stanny czy Tadeusz Trepkowski. Uchyla swoje drzwi Pracownia Plakatu Propagandowego i raczkujące studio filmów animowanych w Bielsku-Białej. Śledzimy losy Waleriana Borowczyka i Jan Lenicy – w latach 60. okrzykniętych twórcami polskiej szkoły animacji. Obserwujemy trud tworzenia pierwszych filmów rysunkowych. Wreszcie i perypetie związane z „najbardziej imperialistycznym” gatunkiem sztuki. A w nim Henryk Chmielewski czy Janusz Christa – królowie komiksu. Przewija się tu zresztą cała plejada znakomitości: plakacistów, animatorów, twórców komiksów. Autorka ukazuje artystów tamtej epoki, a przybliżając ich dzieła, pokazuje warunki, w jakich powstawały, wyboistą drogę artystyczną w okowach socjalizmu. Spis treści: Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Dedykacja Spis treści Maki na betonie Maki na betonie Obraz na początek czyli o korzeniach plakatu, filmu animowanego i komiksu 19441949 Coś z niczego czyli plakat polski rośnie w siłę Instrukcja obsługi czyli film animowany a sprawa polska Filutek wiedział, nie powiedział czyli komiks nośnikiem imperialistycznych treści 19491955 Paczka z niespodzianką czyli jak plakat wymknął się z socrealu Stalin w krainie Disneya czyli o raczkujących polskich kreskówkach Samokrytyka Fucinki czyli komiksowy bohater piewcą socjalistycznego ładu 19561968 Nowa metafora czyli narodziny polskiej szkoły plakatu Był sobie eksperyment czyli animacja na skrzydłach Pies w kosmosie czyli małpa w komiksie 19681980 Chcesz cukierka? czyli plakat odlatuje Prowadź, słoniogo! czyli twórcy animacji wydeptują nowe ścieżki Siad pies! czyli złota era komiksu 19801989 Jedyny świadek czyli plakat w tonacji S Po tamtej stronie marzeń czyli komiks chodzi własnymi ścieżkami Koniec świata czyli film animowany kontestujący Epilog Podziękowania Wybrana bibliografia Wydawca

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Jałochowska Ewa
Format
  • PDF
  • MOBI
  • EPUB
Ilość stron
  • 263
Rok wydania
  • 2021
Kategorie
  • Reportaż
Wybrane wydawnictwa
  • Muza