Kronos 4 2018. Sztuka Pod Dyktaturą Piotrków Kujawski

Świat po rewolucji miał być nie tylko światem lepszym - mądrzejszym, sprawiedliwszym czy bardziej bezpiecznym. Miał być także światem piękniejszym. Sztukę należało zatem przeobrazić i zaplanować od nowa, wyznaczając jej nowe cele i nowe zadania. A jednak wszystkie zachodnie rewolucje - zwłaszcza te …

od 17,99 Najbliżej: 40 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Świat po rewolucji miał być nie tylko światem lepszym - mądrzejszym, sprawiedliwszym czy bardziej bezpiecznym. Miał być także światem piękniejszym. Sztukę należało zatem przeobrazić i zaplanować od nowa, wyznaczając jej nowe cele i nowe zadania. A jednak wszystkie zachodnie rewolucje - zwłaszcza te dwudziestowieczne - zawierały elementy konserwatywne, szmuglowane z dawnego, minionego już świata. Na przykład rewolucja faszystowska we Włoszech sięgała do tradycji renesansu, nawiązując tym samym do świetności sztuki włoskiej. Z kolei naziści niemieccy urządzali się wszędzie tam, gdzie tylko mogli, niczym norymberscy mieszczanie. Rewolucja, która wybuchła na Wschodzie, z pozoru była inna, gdyż zniszczyła wszystko do cna.Niechęć do własnej przeszłości i obarczanie jej odpowiedzialnością za nędzę i zacofanie skłoniły wielu Rosjan do nadmiernej wiary w zbawienie, jakie miało nadejść z przyszłości, do przesadnej atencji wobec tego, co nowe i dopiero wyłaniające się w kolejnych odsłonach. Wypada tu podkreślić, że obie dwudziestowieczne rewolucje - faszystowska i bolszewicka - przy wszystkich dzielących je różnicach, miały jedną cechę wspólną: zostały przygotowane przez awangardę. W sztuce awangardowej wola zapanowania nad artystycznym materiałem bliska jest bowiem woli panowania w ogóle.

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • praca zbiorowa
Wydawnictwo
  • Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego
Format
  • 165x235mm
Rok wydania
  • 2019
Okładka
  • Miękka
Ilość stron
  • 320