Rozmowy obrazów, t. 2 (EPUB) Piastów

W drugim tomie Rozmów obrazów obrazy połączono są ze sobą za sprawą artystycznych wyzwań i środków wyrazu. Są to nie tylko kwestie koloru, światła i faktury, ale też perspektywa oraz optyczne i iluzjonistyczne triki. Zabawy polegające na oszukaniu widza, tak aby nie wiedział, gdzie kończy się świat …

od 44,80 Najbliżej: 3,8 km

Liczba ofert: 20

Oferta sklepu

Opis

W drugim tomie Rozmów obrazów obrazy połączono są ze sobą za sprawą artystycznych wyzwań i środków wyrazu. Są to nie tylko kwestie koloru, światła i faktury, ale też perspektywa oraz optyczne i iluzjonistyczne triki. Zabawy polegające na oszukaniu widza, tak aby nie wiedział, gdzie kończy się świat realny, a gdzie zaczyna namalowany. Przedstawione są popisy artystycznej wirtuozerii wykonane za pomocą anamorfozy, a także próby namalowania niemożliwego, jak o odwzorowywaniu burzy napisał Pliniusz Starszy. Kluczem doboru obrazów w pierwszym tomie były tematy, motywy i ich reinterpretacje, w drugim natomiast są to głównie środki malarskie. To jednak tylko arbitralny klucz, sposób na połączenie ze sobą dzieł powstałych w różnych ośrodkach lub w odległych od siebie epokach. W istocie bowiem tematu i sposobu jego wykonania nie da się rozdzielić. Emocje widza są budowane zarówno za pomocą tego, co jest przedstawione, jak i tego, jak to jest zrobione. Zebrane w obu tomach eseje są zaproszeniem do samodzielnego patrzenia i gry skojarzeń. W historii sztuki nie ma jednej właściwej interpretacji poszczególnych dzieł. Jest tyle obrazów, ilu odbiorców. Sztuką należy się cieszyć niezależnie od posiadanej wiedzy. Wystarczy tylko mieć odwagę, żeby patrzeć. Grażyna Bastek historyczka sztuki i publicystka. Specjalizuje się w historii europejskiego malarstwa i badaniu technik dawnych mistrzów. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie; w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi zajęcia poświęcone malarstwu nowożytnemu. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki. Jej eseje o malarstwie były publikowane w Art And Business, Dwutygodniku.com, Przekroju. Prowadzi stałą rubrykę o sztuce w Newsweek Historia, a w II programie Polskiego Radia współtworzyła audycję Jest taki obraz. Spis treści: Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Spis treści WSTĘP I. GDZIE JEST OBRAZ? Obraz obrazu Amor i dziewczyna II. PERSPEKTYWA. UPRAWNIONA KONSTRUKCJA Lichwa i sztuka Arcydzieło w ruinie III. ANAMORFOZA. PRODUKT UBOCZNY PERSPEKTYWY Sprawy ziemskie i niebiańskie Cudowna kaseta IV. WEDUTY I KAPRYSY Wenecja Canaletta Kaprysy ambitnego malarza V. LUSTRZANE MIRAŻE W zwierciadle mistrza Na co patrzysz, Madonno bufetu? VI. AKT I POTĘGA SCHEMATU Pochwała małżeńskiej miłości Sen Jadwigi VII. SZTUKA I MATERIA Ambicje brugijskich złotników Ważenie życia VIII. GŁOS I RUCH W OBRAZIE Anielski śpiew kastrata Odchylony kolczyk, czyli studium ruchu IX. JAK NAMALOWAĆ BURZĘ? Burze wokół Burzy Burza nad miastem X. WODA I MGŁA Spektakl ponad chmurami Panorama wody i nieba XI. GEST MALARSKI Gwałtowny pędzel Tintoretta Nr 1, czyli Lawendowa mgła XII. TKANKA MALARSKA Materia obrazu Obrazy odbierające apetyt XIII. POTĘGA KOLORÓW Kwiaty w piekielnym kolorze Wielki błękit XIV. NIEMYTE PIĘKNOŚCI Dama w czerni Najbardziej irytujący obraz świata XV. SŁYNNI FAŁSZERZE Małpa Giorgionego Genialne fałszerstwo czy zbiorowa halucynacja? XVI. NAJDROŻSZE OBRAZY ŚWIATA Kogo błogosławi Zbawiciel świata? Wiedeńska Mona Liza ŹRÓDŁA ILUSTRACJI

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Grażyna Bastek
Rok wydania
  • 2020
Wybrane wydawnictwa
  • PWN
Kategorie
  • Historia
Dystrybucja
  • None
Ilość stron
  • 336
Format
  • PDF
  • MOBI
  • EPUB