Współczesna terapia zajęciowa. Od teorii do praktyki. Orneta

Podstawy teoretyczne współczesnej terapii zajęciowej. Pojęcia i definicje, umiejscowienie terapii zajęciowej w naukach o ochronie zdrowia i jej możliwości w obszarach prewencji, profilaktyki, promocji zdrowia. Przykłady dobrej praktyki, zastosowanie koncepcji ICF, a także zasady używania modeli …

od 83,99 Najbliżej: 47 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Podstawy teoretyczne współczesnej terapii zajęciowej. Pojęcia i definicje, umiejscowienie terapii zajęciowej w naukach o ochronie zdrowia i jej możliwości w obszarach prewencji, profilaktyki, promocji zdrowia. Przykłady dobrej praktyki, zastosowanie koncepcji ICF, a także zasady używania modeli terapii zajęciowej. Kompetencje terapeuty warunkujące efekty współdziałania z pacjentem wraz z budowaniem poprawnych relacji z nim i jego rodziną. Treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w krajach Unii Europejskiej. Spis treści: Okładka Strona tytułowa Autorzy Przedmowa Spis treści 1. Historia terapii zajęciowej - Anna Misiorek 1.1. Wprowadzenie 1.2. Terapia zajęciowa na świecie 1.2.1. Leczenie moralne Ruch Moral Treatment (MT) 1.2.2. Ruch artystyczny sztuki i rzemiosła Arts and Crafts Movement 1.2.3. Pionierzy terapii zajęciowej, Narodowe Towarzystwo Promocji Terapii Zajęciowej National Society for the Promotion of Occupational Therapy (NSPOT) 1.2.4. Rozwój terapii zajęciowej podczas I wojny światowej, pomocnicy rekonstrukcji Roconstruction Aides 1.2.5. Czasy powojenne 1.2.6. II wojna światowa 1.2.7. Powrót do korzeni rozwój współczesnej terapii zajęciowej 1.3. Terapia zajęciowa w Polsce 1.3.1. Początki terapii zajęciowej w Polsce 1.3.2. Pionierzy polskiej rehabilitacji i terapii zajęciowej 1.3.3. Aktualna sytuacja polskiej terapii zajęciowej 1.4. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 2. Współczesne pojęcia, definicje i koncepcje w terapii zajęciowej - Anna Misiorek 2.1. Wprowadzenie 2.2. Podstawowe idee, pojęcia i definicje używane w terapii zajęciowej 2.2.1. Zajęcie jest podstawową ludzką potrzebą, zajęcia nadają życiu sens 2.2.2. Umożliwianie (enablement) 2.2.3. Wykonywanie zajęć i zaangażowanie w zajęcia (occupational performance, occupational engagement) 2.2.4. Zastosowanie koncepcji wykonywania zajęć i zaangażowania w zajęcia w praktyce 2.2.5. Uczestniczenie w zajęciach (occupational participation) oraz deprywacja zajęciowa (occupational deprivation) 2.2.6. Teoria przepływu (Flow theory) 2.2.7. Równowaga zajęciowa i brak równowagi zajęciowej (occupational balance, occupational imbalance) 2.2.8. Alienacja zajęciowa (occupational alienation) 2.2.9. Sprawiedliwość zajęciowa (occupational justice) 2.2.10. Czynniki ryzyka związane z zajęciowością ludzką (occupational risk factors) 2.2.11. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 3. Robienie, bycie, stawanie się i przynależenie istota zajęciowości ludzkiej a ochrona i promocja zdrowia zestawienie wybranych prac - Anna Misiorek 3.1. Wprowadzenie 3.2. Robienie, bycie, stawanie się istotą zajęciowości ludzkiej 3.2.1. Robienie, zajmowanie się doing 3.2.2. Bycie being 3.2.3. Stawanie się becoming 3.2.4. Przynależenie belonging 3.2.5. Praktyka terapii zajęciowej i promocja zdrowia w świetle koncepcji Ann Wilcock 3.2.6. Rola terapii zajęciowej w promocji zdrowia 3.3. Wzajemne relacje pomiędzy poszczególnymi elementami teorii Ann Wilcock w badaniach naukowych 3.3.1. Robienie i bycie 3.3.2. Robienie i stawanie się 3.3.3. Robienie i przynależenie 3.3.4. Bycie i stawanie się 3.3.5. Bycie i przynależenie 3.3.6. Stawanie się i przynależenie 3.4. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 4. Umiejętności terapeuty zajęciowego - Edyta Janus 4.1. Wprowadzenie 4.2. Nawiązanie relacji terapeutycznej i współpraca z pacjentem 4.3. Zdobywanie informacji niezbędnych do prowadzenia terapii zajęciowej 4.4. Ocena 4.5. Umożliwianie wykonywania zajęć 4.6. Praca w grupie/praca z grupą 4.7. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 5. Modele i klasyfikacje jako ramy odniesienia. Model KAWA - Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 5.1. Wprowadzenie 5.2. Czym są modele (i klasyfikacje) w TZ 5.3. Model KAWA 5.3.1. Proces terapeutyczny z użyciem modelu KAWA/modelu rzeki życia 5.3.2. Stosunek elementów symboliki modelu KAWA do wzajemnych relacji elementów ICF 5.3.3. Relacja jakości życia do elementów modelu rzeki życia 5.4. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 6. Wybrane modele stosowane w terapii zajęciowej - Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 6.1. Wprowadzenie 6.2. Model Person-Environment-Occupation (PEO) jako model transakcyjny, PEO fit 6.3. Canadian Model of Occupational Performance-Engagement (CMOP-E) 6.4. Model of Human Occupation (MOHO) Model Zajęć Człowieka 6.4.1. Narzędzia modelu MOHO 6.5. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) 6.6. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 7. Praktyka skupiona na kliencie i jej kluczowe znaczenie w obszarze terapii zajęciowej - Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz 7.1. Wprowadzenie 7.2. Klient czy pacjent? 7.3. Praktyka skupiona na kliencie (client-centred practice CCP) w terapii zajęciowej 7.4. Praktyka skupiona na rodzinie (family-centred practice FCP) 7.5. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 8. Proces terapeutyczny i jego konteksty oraz modele interwencji - Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz 8.1. Wprowadzenie 8.2. The Canadian Practice Process Framework (CPPF) 8.2.1. Elementy CPPF 8.3. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 9. Interwencje w terapii zajęciowej - Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 9.1. Wprowadzenie 9.2. Podział interwencji 9.2.1. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy zarządza, żeby umożliwić powstanie adaptacji 9.2.2. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy uczy, żeby umożliwić uczenie się klienta 9.2.3. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy wspiera klienta, żeby umożliwić zdrowienie 9.2.4. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy promuje, żeby umożliwić zdrowie i dobrostan 9.3. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 10. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego - Edyta Janus 10.1. Wprowadzenie 10.2. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego wybrane aspekty 10.3. Portfolio 10.4. Superwizja 10.5. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo 11. Dbanie o własne zdrowie jako warunek konieczny do pełnego i satysfakcjonującego wykonywania obowiązków zawodowych - Edyta Janus 11.1. Wprowadzenie 11.2. Rozumienie zdrowia 11.3. Dbanie o zdrowie fizyczne 11.4. Dbanie o zdrowie psychiczne radzenie sobie ze stresem związanym z pracą 11.5. Podsumowanie Pytania i polecenia sprawdzające Piśmiennictwo Przypisy

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Edyta Janus;Anna Misiorek;Miłosz Kuśnierz;Rafał Bugaj
Rok wydania
  • 2019
Wybrane wydawnictwa
  • PZWL Wydawnictwo Lekarskie
Kategorie
  • Medycyna
Ilość stron
  • 143
Format
  • MOBI
  • EPUB