Inspired By ʺSilly Novels”? The Role of Popular Literature Tropes in George Eliot’s Fiction (PDF) Nowe Brzesko

Punktem wyjścia do rozważań autorki jest mało znany manuskrypt George Eliot zawierający pochodzące z drugiej polowy lat siedemdziesiątych XIX wieku notatki pisarki do planowanej powieści, której nie zdążyła już napisać. Notatki Eliot mają charakter zdumiewająco sensacyjny: akcja powieści miała …

od 13,12 Najbliżej: 36 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Punktem wyjścia do rozważań autorki jest mało znany manuskrypt George Eliot zawierający pochodzące z drugiej polowy lat siedemdziesiątych XIX wieku notatki pisarki do planowanej powieści, której nie zdążyła już napisać. Notatki Eliot mają charakter zdumiewająco sensacyjny: akcja powieści miała toczyć się w czasach wojen napoleońskich oraz dotyczyć walki wywiadu angielskiego i francuskiego o plany nowo wynalezionej potężnej broni. Niestety, przedwczesna śmierć pisarki w 1880 roku w wieku zaledwie 61 lat nie pozwoliła jej rozwinąć pomysłu i ukończyć pracy nad książką. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że planowana powieść byłaby całkiem odmienna od dotychczasowego dorobku Eliot. George Eliot uważana jest powszechnie za najwybitniejszą moralistkę powieści wiktoriańskiej, i nie ulega wątpliwości, że w swojej twórczości poruszała ważne tematy filozoficzne oraz była wnikliwym obserwatorem i krytykiem życia społecznego swojej epoki. Do niedawna w ocenie dorobku twórczego George Eliot panował konsensus – krytycy uważali ją za czołową przedstawicielkę wiktoriańskiej powieści realistycznej. Obecnie jednak wydaje się, że taka ocena pisarstwa Eliot jest zbyt symplicystyczna. Uwaga krytyków przenosi się na zaniedbane do tej pory obszary jej twórczości, analizując związki Eliot z powieścią gotycką czy melodramatem. Analiza zawarta w książce udowadnia, ze notatki Eliot do planowanej powieści nie stanowią w istocie drastycznego zerwania z jej dotychczasowym credo pisarskim. Wręcz przeciwnie, Eliot już od swojego debiutu pisarskiego w 1856 roku widziała swoje pisarstwo jako żywy dialog z konwencjami literatury popularnej raz opartymi o nie oczekiwaniami czytelników. Monografia omawia sposoby wykorzystania przez Eliot stereotypów postaci oraz konwencji znanych z dziewiętnastowiecznej literatury popularnej takie, jak romans Scottowski (rywalizacja dwóch młodych dziewcząt o względy jednego mężczyzny), romans Austenowski (w którym bohaterka wybiera męża spośród dwóch kandydatów reprezentujących przeciwstawne osobowości i systemy wartości) oraz opowieść sensacyjna, a w szczególności opowieść o bigamii.Spis treści:Table of Contents Acknowledgements7 Author’s Note 9 Introduction 11 CHAPTER Blondes vs. brunettes: subversive treatment of romantic formulas in The Mill on the Floss21 1.1. “Silly novels” as a context for The Mill on the Floss 25 1.2. Maggie Tulliver: an unconventional heroine 43 1.3. Characterization in The Mill on the Floss in the context of popular novel character stereotypes 52 1.4. Conclusion 70 Complications of the two suitors formula: romance and mystery in Felix Holt, the Radical and Middlemarch 75 2.1. Felix Holt as an Austenian Romance 79 2.2. Sensation elements in Felix Holt 98 2.3. Middlemarch: the heroine’s marriage to the wrong suitor 109 2.4. Death and murder in Middlemarch 123 2.5. Conclusion 140 CHAPTER 3 Daniel Deronda: a sensation novel for grown-ups? 143 3.1. The reception of Daniel Deronda 145 3.2. Gwendolen and her foils 153 3.3. Near-bigamy and near-murder in Daniel Deronda 176 3.4. Conclusion 205 Conclusion 209 Bibliography 215 ISBN: 978-83-7133-726-0 Wydawnictwo: Uniwersytet Jana Kochanowskiego Autorzy: Anna Gutowska Rok wydania: 2018 Typ publikacji: ebook Ilość stron: 218 Języki publikacji: polski Tematyka: Literatura obcojęzyczna

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Anna Gutowska
Wybrani autorzy
  • Praca zbiorowa
Wybrane wydawnictwa
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego
Język
  • Język angielski
Rok wydania
  • 2018
Format
  • PDF
Ilość stron
  • 218