Socjoterapia wobec agresji rówieśniczej w polskiej szkole. Perspektywa praktyków Łosice

Metody skutecznego radzenia sobie ze szkolną przemocą Publikacja stanowi próbę przedstawienia poważnego problemu, jakim jest narastająca fala agresji rówieśniczej w polskich szkołach. Zaburza ona proces edukacji i wychowania, wpływając destrukcyjnie na wszystkie strony takich działań ... na …

od 56,07 Najbliżej: 34 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Metody skutecznego radzenia sobie ze szkolną przemocą Publikacja stanowi próbę przedstawienia poważnego problemu, jakim jest narastająca fala agresji rówieśniczej w polskich szkołach. Zaburza ona proces edukacji i wychowania, wpływając destrukcyjnie na wszystkie strony takich działań ... na agresorów, na ofiary przemocy, ale także na jej świadków: uczniów, nauczycieli i innych pracowników placówki oświatowej. Ofiary czują się zazwyczaj zranione, upokorzone, zalęknione, przez co wycofują się z życia klasy i szkoły, a sprawcy budują swoje poczucie tożsamości na przekonaniu o własnej dominacji nad innymi lub ... czują się winni i nieakceptowani przez zespół klasowy, co w efekcie również zaburza ich prawidłowe funkcjonowanie w środowisku. Oznacza to, że problem agresji rówieśniczej nie jest jedynie problemem ofiary i sprawcy, ale też klasy, szkoły, a nawet społeczności. Za pośrednictwem tej książki jej autor nie tylko definiuje i analizuje problem, ale także proponuje skuteczne metody pracy z tym negatywnym zjawiskiem, bazując nie tylko na dostępnej literaturze ale głównie na doświadczeniach socjoterapeutów ... praktyków aktywnych w tym obszarze. Publikację podzielono na cztery rozdziały. Dwa pierwsze są poświęcone analizom o charakterze teoretycznym i diagnostycznym. Rozdziały trzeci i czwarty skupiają się na założeniach metodologicznych, jak również na analizie i interpretacji wyników badań własnych autora. Autor przeplata fragmenty transkrypcji z autorskimi analizami. Wyłania się z nich obraz współczesnej szkoły przeładowanej treściami i niedowidzącej w perspektywie problemów wychowawczych i emocjonalnych uczniów. Powszechność zachowań agresywnych wśród uczniów ... coraz częściej podejmowanych w przestrzeni wirtualnej, ale równie często występujących w rzeczywistej przestrzeni przerwy międzylekcyjnej czy poszkolnych ustawek ... a także nieznane generacji osób dorosłych napięcia przeżywane przez e-generację przerastają zdolność współczesnego nauczyciela przedmiotowca do adekwatnego reagowania na te zjawiska. Niezwykle wzrasta zatem rola/potrzeba istnienia w systemie szkolnym sprawnie działających pedagogów szkolnych i socjoterapeutów. Praca operuje w bardzo ważnym społecznie obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, które będą w przyszłości budować nasz świat. Dr hab. Maciej Bernasiewicz, profesor Uniwersytetu Śląskiego Opracowanie stanowi diagnozę, ocenę, opinię, interpretacje i refleksje człowieka nauki, będącego jednocześnie głęboko zanurzonym w analizowaną problematykę ... badacza praktyka. Zwracam uwagę na w pewnym stopniu nowatorskie ujęcie eksplorowanego problemu ... w aspekcie próby opisania postrzegania przez badanych ... socjoterapeutki i socjoterapeutów, możliwości zastosowania socjoterapii w stosunku do podmiotów życia szkolnego, charakteryzujących się agresją rówieśniczą, jak również interpretacji uwarunkowań, mechanizmów i form zachowań agresywnych dzieci i młodzieży, a także, co niezwykle istotne, wielością wykorzystanych źródeł naukowych z zakresu socjoterapii i agresji. Dr hab. Mirosław Kowalski, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego O autorze: Maciej Wilk — doktor nauk społecznych, psycholog, pedagog, czynny zawodowo psychoterapeuta i superwizor psychoterapii, superwizor socjoterapii, superwizor treningu interpersonalnego, superwizor — nauczyciel psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu (International Society of Transference-Focused Psychotherapy —TFP), specjalista w zakresie psychoterapii dzieci i młodzieży. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej, Międzynarodowego Towarzystwa Psychoterapii Skoncentrowanej na Przeniesieniu, Prezes Polskiego Towarzystwa TFP, członek honorowy Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów, członek Państwowej Komisji Egzaminów Medycznych w Łodzi w zakresie specjalizacji psychoterapii dzieci i młodzieży. Współzałożyciel Krakowskiego Centrum Psychodynamicznego, instytucji szkolącej psychoterapeutów i socjoterapeutów niezmiennie od 1993 r. Niniejsza praca jest próbą połączenia wieloletnich doświadczeń zawodowych z perspektywą teoretyczną, opisującą zarówno socjoterapię, jak i problem agresji rówieśniczej w szkole. Doświadczenia w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w ramach Polskiego Stowarzyszenia Psychologów Praktyków, Krakowskiego Ośrodka Terapii dla Dzieci, Młodzieży i Rodzin, Centrum Psychoedukacji i Promocji Zdrowia oraz doświadczenia w realizacji szkoleń dla socjoterapeutów oraz psychoterapeutów pozwoliły opisać socjoterapię w sposób najbardziej użyteczny w przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej w szkołach. Jako socjoterapeuta o wieloletnim stażu, prowadzący zajęcia socjoterapeutyczne z dziećmi i młodzieżą zarówno w szkołach, jak i podczas socjoterapeutycznych wyjazdów klasowych, a także w ośrodkach i świetlicach socjoterapeutycznych autor jest głęboko przekonany, że socjoterapia może mieć olbrzymie znaczenie we wzmacnianiu mechanizmów zdrowia, w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, rozwojowi patologicznych wzorców funkcjonowania wśród dzieci i młodzieży.

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Wybrane wydawnictwa
  • Sensus
Okładka
  • Twarda
Rok wydania
  • 2025
Ilość stron
  • 480
ISBN
  • 9788328920286