Krzysztof Komeda Trzcińśki - Łódź

Geniusz nieoczywistych dźwięków… Krzysztof Komeda Trzciński był jedną z najważniejszych postaci początków ery jazzu w Polsce. Jego obecność na jazzowej scenie w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia wywarła trwały ślad na stylu, który później nazwano polską szkołą jazzu. Dla muzyki porzucił karierę …

od 199,99 Najbliżej: 0,6 km

Liczba ofert: 5

Oferta sklepu

Opis

Geniusz nieoczywistych dźwięków… Krzysztof Komeda Trzciński był jedną z najważniejszych postaci początków ery jazzu w Polsce. Jego obecność na jazzowej scenie w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia wywarła trwały ślad na stylu, który później nazwano polską szkołą jazzu. Dla muzyki porzucił karierę lekarza laryngologa, choć zdążył w połowie lat 50. rozpocząć pracę w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym, w Poznaniu. W ciągu raptem piętnastu lat swojej muzycznej aktywności (zmarł tragicznie w kwietniu 1969 roku) Komeda skomponował też muzykę do ponad pięćdziesięciu filmów polskich i zagranicznych. Zaczął od szkolnej etiudy Romana Polańskiego „Dwaj ludzie z szafą”, komponując potem do niemal wszystkich filmów tego reżysera wyprodukowanych w Polsce i za granicą, powstałych za życia kompozytora, łącznie z „Rosemary’s Baby”. Kołysanka z tego ostatniego filmu na stałe weszła do kanonu najwspanialszej światowej muzyki filmowej. Pierwsza płyta z serii Krzysztof Komeda W Polskim Radiu została przygotowana w Agencji Muzycznej, w roku 2014. Od tamtego czasu ukazał się łącznie komplet ośmiu płyt, ostatnia w połowie roku 2019. To duża część nagrań (właściwie wszystkich dokonanych przez Artystę w Polsce), jakich Krzysztof Komeda dokonał w studiach Polskiego Radia, w latach 1952-1967, bądź które zostały zarejestrowane przez Polskie Radio w czasie festiwali Jazz Jamboree. Na ostatniej płycie, symptomatycznie zatytułowanej „Suplement”, znajduje się niezwykle ciekawa, prawie półgodzinna rozmowa, którą Magdalena Konopka przeprowadziła z Artystą w roku 1967. Wielkie zainteresowanie twórczością Krzysztofa Komedy Trzcińskiego i niezwykła popularność jego płyt wydawanych przez Polskie Radio stały się impulsem do przygotowania w Agencji Muzycznej Polskiego Radia specjalnego wydawnictwa – zestawu zawierającego wszystkie osiem płyt serii Krzysztof Komeda W Polskim Radiu. Ten komplet opakowany elegancką obwolutą i w wyjątkowo atrakcyjnej można już kupić w naszym sklepie. Krzysztof Komeda Trzciński W Polskim Radiu Volume 1 – Nagrania Pierwsze • 1952–1960 to nagrania siedmiu formacji muzycznych z którymi Komeda koncertował i nagrywał w pierwszym okresie swojej działalności; Volume 2 – Muzyka Baletowa I Filmowa • Część Pierwsza to kilka nagrań z radiowego studia oraz festiwalu Jazz Jamboree z przełomu lat 50. i 60., z filmowymi i baletowymi kompozycjami Komedy zagranymi przez tuzów sceny jazzowej; Volume 3 – Krzysztof Komeda-Trzciński & Jerzy Milian to spotkanie przy instrumentach… laryngologa i architekta wnętrz, którzy po latach zostali okrzyknięci muzycznymi legendami; Volume 4 – Sophia’s Tune to poświęcony żonie Zofii utwór oraz kilka innych kompozycji zagranych w wybornym towarzystwie podczas festiwali Jazz Jamboree w latach 1963 i 1964; Volume 5 – Muzyka Baletowa I Filmowa • Część Druga to ponownie porcja muzyki baletowej i filmowej zaprezentowana podczas koncertów festiwalowych Jazz Jamboree w latach 1961, 1963 i 1964; Volume 6 – Muzyka Filmowa oraz Jazz I Poezja to znów porcja muzyki z filmów „Nóż w wodzie” i „Kattorna” oraz utwory ze spektaklu „jazz i poezja” z aktorem Wojciechem Siemionem, wystawionego w klubie Hybrydy, w roku 1960; Volume 7 – 07 Litania to tytułowa, jedna z najpiękniejszych kompozycji w tym zestawie oraz dwie wersje (inne składy, inny czas nagrania) utworu „Night Time, Day Time Requiem” dedykowanego Johnowi Coltrane’owi; Volume 8 – Suplement to nagrania radiowe wcześniej pominięte lub niedawno szczęśliwie odnalezione w Archiwum Polskiego Radia oraz wspomniana rozmowa z Artystą, którą Magdalena Konopka przeprowadziła w roku 1967.

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Gatunek muzyki
  • Jazz
Wykonawca
  • Krzysztof Komeda Trzcińśki