My, programiści. Kronika koderów od Ady do AI Katowice

Poznaj fascynującą drogę, jaką przeszła informatyka ... od pierwszego kodu do dziś, epoki sztucznej inteligencji. Ta książka to nie tylko chronologiczny zapis historii, ale też opowieść o wizji, marzeniach i potencjale rozwoju. Charles Babbage zaprojektował maszynę analityczną, ale to Ada Lovelace …

od 48,95 Najbliżej: 26 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Poznaj fascynującą drogę, jaką przeszła informatyka ... od pierwszego kodu do dziś, epoki sztucznej inteligencji. Ta książka to nie tylko chronologiczny zapis historii, ale też opowieść o wizji, marzeniach i potencjale rozwoju. Charles Babbage zaprojektował maszynę analityczną, ale to Ada Lovelace jako pierwsza zrozumiała, że może w niej tkwić coś więcej: dostrzegła potencjał twórczego myślenia. Zapisała pierwsze linijki kodu, zanim w ogóle powstały komputery. Tak rozpoczęła się nowa era - era ludzi, których geniusz i wytrwałość miały moc zmieniania świata. Poznaj historię programowania i przekonaj się, jak fascynujący jest świat koderów, od Charlesa Babbage'a i Ady Lovelace po Alana Turinga, Grace Hopper i Dennisa Ritchiego; od przełomowych bitów i bajtów po przejmujące ludzkie historie. Przekonaj się, że droga do sukcesu często bywa wyboista, triumf poprzedzają porażki, a depresja i kpiny ze strony innych to codzienność wielu pionierów. Strona po stronie odkrywaj nieoczywiste prawdy o technologii i o ludziach, których kod tworzy współczesny świat. W książce: początki programowania pionierzy kodowania, ich motywacje i trudności, jakie musieli pokonać największe przełomy: od wczesnych asemblerów po języki obiektowe druga wojna światowa a rozwój informatyki kwestia etyki w rozwoju sztucznej inteligencji Jeśli oczekuje się, że maszyna będzie nieomylna, nie może być również inteligentna. Alan Turing, wykład z 1947 roku Spis treści: SŁOWO WSTĘPNE PRZEDMOWA LINIA CZASU O KSIĄŻCE PODZIĘKOWANIA O AUTORZE CZĘŚĆ I. RZYGOTOWANIE SCENY ROZDZIAŁ 1. KIM JESTEŚMY? Dlaczego tu jesteśmy? CZĘŚĆ II. GIGANCI ROZDZIAŁ 2. BABBAGE - PIERWSZY INŻYNIER KOMPUTEROWY Człowiek Tablice Tworzenie tablic Różnice skończone Wizja Babbage'a Maszyna różnicowa Notacja mechaniczna Imprezowe sztuczki Upadek maszyny Argument technologiczny Maszyna analityczna Symbole Ada, hrabina Lovelace Pierwszy programista? Tylko dobrzy umierają młodo Mieszane zakończenie Realizacja maszyny różnicowej 2 Podsumowanie Źródła ROZDZIAŁ 3. HILBERT, TURING I VON NEUMANN - PIERWSI ARCHITEKCI KOMPUTEROWI David Hilbert Gödel Burzowe chmury John von Neumann Alan Turing Architektura Turinga-von Neumanna Maszyna Turinga Podróż von Neumanna Źródła ROZDZIAŁ 4. GRACE HOPPER - PIERWSZY INŻYNIER OPROGRAMOWANIA Wojna i lato 1944 roku Dyscyplina (1944 - 1945) Podprogramy (1944 - 1946) Sympozjum (1947) UNIVAC (1949 - 1951) Sortowanie i początki kompilatorów Alkohol (około 1949) Kompilatory (1951 - 1952) Kompilatory typu A Języki (1953 - 1956) COBOL (1955 - 1960) Moja refleksja na temat COBOL-a Niewątpliwy sukces Źródła ROZDZIAŁ 5. JOHN BACKUS I PIERWSZY JĘZYK WYSOKOPOZIOMOWY John Backus, człowiek Hipnotyzujące kolorowe światełka Speedcoding i 701 Potrzeba prędkości Podział pracy Moja refleksja na temat FORTRAN-u ALGOL i cała reszta Źródła ROZDZIAŁ 6. EDSGER DIJKSTRA - PIERWSZY INFORMATYK Człowiek ARRA (1952 - 1955) ARMAC (1955 - 1958) Algorytm Dijkstry - najkrótsza ścieżka ALGOL i X1 (1958 - 1962) Gęstniejący mrok (1962) Wzrost znaczenia nauki (1963 - 1967) Nauka Semafory Struktura Dowód Matematyka (1968) Programowanie strukturalne (1968) Argument Dijkstry Źródła ROZDZIAŁ 7. NYGAARD I DAHL - PIERWSZY JĘZYK OBIEKTOWY Kristen Nygaard Ole-Johan Dahl Simula i obiektowość Simula I Źródła ROZDZIAŁ 8. JOHN KEMENY I BASIC, PIERWSZY JĘZYK "DLA KAŻDEGO" John Kemeny, człowiek Thomas Kurtz, człowiek Rewolucyjna idea Niemożliwe BASIC Podział czasu Komputerowe dzieciaki Ucieczka Ślepy prorok Symbioza? Przepowiednie Jakby w zwierciadle, niejasno Źródła ROZDZIAŁ 9. JUDITH ALLEN ECP-18 Judith Schultz Wspaniała kariera Źródła ROZDZIAŁ 10. THOMPSON, RITCHIE I KERNIGHAN Ken Thompson Dennis Ritchie Brian Kernighan Multics PDP-7 i podróże kosmiczne Unix PDP-11 C K&R Wykręcanie rąk Narzędzia programowe Podsumowanie Źródła CZĘŚĆ III. WYGIĘCIE KRZYWEJ ROZDZIAŁ 11. LATA SZEŚĆDZIESIĄTE ECP-18 Co robią ojcowie? ROZDZIAŁ 12. LATA SIEDEMDZIESIĄTE 1969 1970 1973 1974 1976 Kontrola kodu źródłowego 1978 1979 Źródła ROZDZIAŁ 13. LATA OSIEMDZIESIĄTE 1980 Administrator systemu pCCU 1981 DLU/DRU Apple II Nowe produkty 1982 Xerox Star 1983 Wewnątrz Macintosha BBS-y C w Teradyne 1984 - 1986: VRS Wojny rdzeniowe 1986 Craft Dispatch System (CDS) Dane z etykietami pól Automaty skończone Programowanie obiektowe 1987 - 1988: Wielka Brytania Źródła ROZDZIAŁ 14. LATA DZIEWIĘĆDZIESIĄTE 1989 - 1992: Clear Communications Usenet Wujek Bob 1992: "The C++ Report" 1993: Rational Inc. 1994: ETS Felieton w "The C++ Report" Wzorce 1995 - 1996: pierwsza książka, konferencje, kursy i Object Mentor Inc. Zasady 1997 - 1999: "The C++ Report", UML i dotcomy Druga książka: zasady projektowe 1999 - 2000: programowanie ekstremalne Źródła MILENIUM 2000: liderzy XP 2001: Agile i krach 2002 - 2008: wędrówka po pustyni Czysty kod 2009: SICP i kluczowanie chromatyczne Wideo cleancoders.com 2010 - 2023: wideo, rzemiosło i profesjonalizm Zmierzch Agile Więcej książek Pandemia COVID-19 2023: plateau Źródła CZĘŚĆ IV. RZYSZŁOŚĆ ROZDZIAŁ 16. JĘZYKI Typy Lisp ROZDZIAŁ 17. SZTUCZNA INTELIGENCJA Ludzki mózg Sieci neuronowe Budowanie sieci neuronowych to nie programowanie Duże modele językowe Destabilizujący wpływ dużych modeli X-owych ROZDZIAŁ 18. SPRZĘT Prawo Moore'a Rdzenie Chmura Plateau Komputery kwantowe ROZDZIAŁ 19. WWW ROZDZIAŁ 20. ROGRAMOWANIE Analogia lotnicza Zasady Metody Dyscypliny Etyka Źródła POSŁOWIE Refleksje na temat książki Osobiste anegdoty i opowieści Refleksje na temat książki Punkt widzenia autora posłowia Omówienie przyszłych trendów Wezwanie do działania albo końcowe wnioski Źródła GLOSARIUSZ SPIS POSTACI DRUGOPLANOWYCH O autorze: Robert C. Martin (Wujek Bob) jest programistą od 1970 roku. Jest uznanym mówcą na konferencjach całego świata. Napisał między innymi książki Mistrz czystego kodu. Kodeks postępowania profesjonalnych programistów (Helion, 2013) oraz UML for Java Programmers (Prentice Hall, 2003). Oprócz tego Martin opublikował setki artykułów, rozpraw i wpisów na blogach. Działał jako redaktor naczelny magazynu „The C++ Report” i był pierwszym przewodniczącym organizacji Agile Alliance. Założył i prowadzi międzynarodową firmę Object Mentor Inc., skupiającą doświadczonych programistów i menedżerów specjalizujących się we wspomaganiu firm w realizacji trudnych projektów.

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Robert C. Martin
Wybrane wydawnictwa
  • Helion
Format
  • PDF
  • MOBI
  • EPUB
Ilość stron
  • 368
Rok wydania
  • 2025