Analiza biznesowa w IT. Lessons learned Katowice

O analizie biznesowej praktycznie Na rynku książek poświęconych analizie biznesowej w sektorze IT dostępnych jest kilka pozycji. Zawierają one informacje na temat praktyk, narzędzi i podejścia stosowanego w tej dziedzinie. Dotychczas jednak brakowało kompendium, które byłoby praktycznym …

od 47,17 Najbliżej: 26 km

Liczba ofert: 2

Oferta sklepu

Opis

O analizie biznesowej praktycznie Na rynku książek poświęconych analizie biznesowej w sektorze IT dostępnych jest kilka pozycji. Zawierają one informacje na temat praktyk, narzędzi i podejścia stosowanego w tej dziedzinie. Dotychczas jednak brakowało kompendium, które byłoby praktycznym przewodnikiem zbierającym doświadczenia z różnych projektów, firm i od ekspertów podchodzących w odmienny sposób do analizy biznesowej. Książka Karoliny Zmitrowicz, uznanej specjalistki do spraw analizy biznesowej, inżynierii wymagań, zarządzania jakością i zarządzania projektami, uzupełnia tę lukę. Wprowadzając w temat i kompleksowo go omawiając, autorka czerpie równocześnie z obserwacji, doświadczeń i praktyk - tych, które działają, i tych, które nie sprawdzają się w różnych obszarach analizy biznesowej. Dostarcza tym samym wskazówek dotyczących aspektów i obszarów stanowiących największe wyzwania w pracy analityka, takich jak: Prawidłowe planowanie pracy pod kątem celów i oczekiwanych rezultatów Precyzyjne wyrażanie myśli i przekładanie ich na udokumentowany zapis Uwzględnianie punktu widzenia wszystkich interesariuszy Przykładanie odpowiedniej wagi do inżynierii wymagań Wdrażanie zasad AB w projektach z różnych branż Spis treści: Podziękowania Przedmowa - Karl Wiegers Przedmowa - Tom Gilb Skąd ten pomysł? Rozdział 1. Wprowadzenie Czym jest analiza biznesowa? Czym zajmuje się analityk biznesowy? Jaka jest jego rola? Analiza biznesowa - tylko IT? Problemy z analizą Czego mogę się dowiedzieć z tej publikacji? Model pojęciowy Rozdział 2. Analiza strategiczna Otoczenie organizacji Aby mówić tym samym językiem - ustal słownik Zrozum otoczenie organizacji Model motywacji biznesowej a analiza strategiczna Określ produkty i usługi Poznaj ofertę konkurencji Zrozum strategię organizacji Zrozum cele biznesowe Aby cele były celami. Modelowanie procesów biznesowych Przedstaw działanie organizacji w postaci modelu procesów biznesowych Mapowanie procesów a modelowanie procesów - nie myl pojęć Poznaj zasady tworzenia modeli procesów biznesowych Jak właściwie dokumentować procesy biznesowe? Jeśli stosujesz standard, stosuj go prawidłowo Nie zawsze potrzebujesz BPMN Analiza interesariuszy Zrozum koncepcję interesariuszy Analiza interesariuszy to nie tylko identyfikacja Zrozum motywację interesariuszy Poznaj perspektywy interesariuszy Identyfikacja potrzeb biznesowych Pytaj. Zdobywaj informacje. Wyciągaj wnioski Analiza przyczyn podstawowych jako źródło potrzeb biznesowych Technologia jako wyzwalacz zmian Naucz się specyfikować potrzeby biznesowe, tak samo jak specyfikujemy wymagania dotyczące oprogramowania AI w analizie strategicznej Określenie i ocena opcji rozwiązania Innowacja - Portfolio - Development Jedna potrzeba, wiele rozwiązań Która propozycja rozwiązania jest najlepsza? Zbuduj uzasadnienie biznesowe Uwzględnij ryzyko Model biznesowy w opracowaniu koncepcji rozwiązania Opracuj strategię zmiany Rozdział 3. Planowanie procesu analizy biznesowej Planowanie podejścia do prac analitycznych Nie ma najlepszych praktyk, nie ma najlepszych metodyk Zrozum swoją rolę Zrozum ograniczenia Framework do planowania procesu analizy biznesowej Zaplanuj rezultaty prac Planuj na tyle, na ile to potrzebne Planowanie to praca zespołowa. Nie planuj sam Nie śpiesz się z wyborem narzędzi Nie bój się używać metryk Ucz się na błędach. Najlepiej cudzych Monitoruj postęp i wyniki prac Planowanie zaangażowania interesariuszy Komunikację się planuje Ustal role i zakresy odpowiedzialności Określ Single Point of Contact (SPoC) Ustal źródła oporu Buduj relacje i zaangażowanie Znaczenie komunikacji bezpośredniej Planowanie architektury i zarządzania informacją Po co tyle rodzajów wymagań? Dobierz właściwą klasyfikację wymagań Wymagania duże czy małe - ustal poziom granularności wymagań Aby móc zarządzać informacją - ustal atrybuty wymagań Wybór repozytorium analitycznego Case study Przykład planu dla procesu pozyskiwania wymagań realizowanego w ramach Discovery projektowego Dodatek: przykład listy kontrolnej do planowania procesu analizy biznesowej Rozdział 4. Inżynieria wymagań Pozyskiwanie wymagań Ustal podejście do pozyskiwania wymagań Znajomość kontekstu jest kluczowa Nie zbieraj wymagań. Pozyskuj je Pozyskiwanie - ale czego? Ustal źródła wymagań Dobierz właściwe techniki Dostosuj technikę do potrzeb Wymagania jakościowe to też wymagania Trudna sztuka aktywnego słuchania Dyskusje z "trudnym klientem" Analiza i specyfikacja wymagań Ustal podejście do analizy wymagań Ustal powiązania i zależności Nie pisz wymagań. Zacznij je specyfikować Zacznij od planowania informacji Zrozum wartość dokumentacji Ustal jedno źródło informacji Nie bój się używać szablonów Uważaj na słowa Mierzalność, mierzalność. Oczywiste oczywistości. Nie zawsze historyjka użytkownika. Przypadki użycia w specyfikacji wymagań Obraz wart więcej niż tysiąc słów Nie próbuj być idealny Dodatek: specyfikacja wymagania krok po kroku Zarządzanie wymaganiami Aby nie było chaosu - ustal strukturę informacji Określ cykl życia wymagań Aby zarządzać zakresem, pokryciem - utrzymuj śledzenie powiązań Opracuj strukturę dla śledzenia powiązań Zmiany, zmiany... Obsługa zmiany - nie śpiesz się z podejmowaniem działań Zapewnienie jakości wymagań Wymagania się testuje Jak zdefiniować jakość wymagań? Kryteria jakości - zapewnij jakość wymagań Stosuj przeglądy - podstawowe narzędzie kontroli jakości Dodatek: lista kontrolna do opracowywania wymagań Case study Przykład zastosowania techniki badania kontekstowego Rozdział 5. Realizacja rozwiązania Projektowanie rozwiązania Czy analityk projektuje rozwiązania? Projektowanie koncepcji rozwiązania a projekt techniczny - w którym momencie kończy się odpowiedzialność analityka biznesowego? Analityk w zespole wytwórczym Rola analityka w procesie wytwórczym Wsparcie właściciela produktu Dołączasz do już rozpoczętego projektu Analityk a planowanie testów Walidacja scenariuszy testowych Rozdział 6. Podsumowanie Posłowie Bibliografia Skorowidz O autorze: Karolina Zmitrowicz - pracuje w branży IT od 10 lat. Posiada międzynarodowe doświadczenie w zakresie analizy biznesowej i inżynierii wymagań, zarządzania jakością i zarządzania projektami: pracowała dla wiodących organizacji finansowych w Republice Południowej Afryki, Holandii, Austrii, Słowacji, Włoszech i w Polsce. Podczas swojej kariery pełniła różne role, od testera, poprzez analityka i projektanta, po koordynatora projektów, co umożliwiło jej poznanie wielu aspektów realizacji projektów IT i nauczyło postrzegania podejmowanych tematów z różnych punktów widzenia. Praca w międzynarodowych, wielokulturowych zespołach projektowych wykształciła w niej nie tylko umiejętności efektywnego planowania i koordynacji złożonych działań, ale i doskonałe umiejętności interpersonalne. Obecnie pracuje jako niezależny konsultant IT w obszarze biznesu i technologii wspierając organizacje m.in. w planowaniu i realizacji procesów analitycznych oraz czynności zarządzania jakością na przestrzeni całego cyklu życia rozwiązania. Zdobyte doświadczenie wykorzystuje jako podstawę do rozwoju własnych metod doskonalenia procesów wytwarzania kładąc nacisk przede wszystkim na transparentność, efektywność i spójność procesów z celami biznesowymi przy jednoczesnej elastyczności i uniwersalności zastosowanych rozwiązań. Autorka kilkunastu publikacji z obszaru zarządzania jakością, testowania, analizy biznesowej i zarządzania zespołem oraz książek m.in. Inżynieria wymagań w praktyce (PWN 2014). Wykładowca akademicki na WSB w Gdańsku na studiach podyplomowych na kierunku Tester oprogramowania oraz kierownik studiów podyplomowych na kierunku Inżynieria wymagań w projektach informatycznych.

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Karolina Zmitrowicz
Rok wydania
  • 2024
Format
  • PDF
  • MOBI
  • EPUB
Ilość stron
  • 344
Wybrani autorzy
  • Karolina Zmitrowicz
Wybrane wydawnictwa
  • Helion