Jak porozumieć się z nastolatkiem. 10 rzeczy, które powinien wiedzieć każdy rodzic Gniezno

Nastolatek - już nie dziecko, jeszcze nie dorosły, jak się z nim porozumieć? Okres nastoletni to trudny czas. Zarówno dla dorastającego człowieka, jak i dla jego rodziców. To ten moment, kiedy znika dobrze nam znane dziecko, a w jego miejsce pojawia się osoba, która może i przypomina naszą pociechę …

od 30,60 Najbliżej: 47 km

Liczba ofert: 3

Oferta sklepu

Opis

Nastolatek - już nie dziecko, jeszcze nie dorosły, jak się z nim porozumieć? Okres nastoletni to trudny czas. Zarówno dla dorastającego człowieka, jak i dla jego rodziców. To ten moment, kiedy znika dobrze nam znane dziecko, a w jego miejsce pojawia się osoba, która może i przypomina naszą pociechę fizycznie, ale psychicznie... Zrozumienie nastolatków wydaje się pozostawać poza naszym zasięgiem. Mimo wszystko próbujemy - i co jakiś czas zadajemy najbardziej znielubione przez nich pytanie: jak było w szkole? Wiemy, że ono nie pomaga w nawiązaniu kontaktu, ale nadal po nie sięgamy, ponieważ brakuje nam pomysłu na to, co innego można zrobić, by zbliżyć się do nastolatka. Wbrew temu, co czasem możemy odczuwać, jako rodzice wcale nie jesteśmy bezradni wobec nieoczywistego toku myślenia i zachowania naszych dzieci. Kluczem do ich zrozumienia jest poświęcenie odrobiny czasu na to, by się dowiedzieć, czego naprawdę potrzebują nastolatki, a czego zupełnie nie. Jakie pytania mogą wywołać u nich frustrację, a które będą wstępem do pogłębionej rozmowy. Jakiego rodzaju wsparcia rzeczywiście oczekują od nas nastolatki, a czego wolą z naszej strony uniknąć? Z tym poradnikiem będzie Ci łatwiej je dostrzec, zrozumieć. Po prostu - będzie Ci łatwiej dogadać się z Twoim nastolatkiem. Spis treści: WSTĘP JAKI JEST "TYPOWY" NASTOLATEK? DLACZEGO TAK TRUDNO O WSPÓŁPRACĘ? Rozdział 1. CZEGO POTRZEBUJE TWÓJ NASTOLATEK? WYSŁUCHANIA I TOWARZYSZENIA POCZUCIA SPRAWCZOŚCI, NIEZALEŻNOŚCI I WPŁYWU NA WŁASNE ŻYCIE BEZWARUNKOWEJ AKCEPTACJI ZNALEZIENIA NOWEGO SPOSOBU NA SPĘDZANIE CZASU Z RODZICAMI MOŻLIWOŚCI PRZEŻYWANIA EMOCJI (KTÓRE W TYM OKRESIE BYWAJĄ EKSTREMALNIE SILNE) SZUKANIA SWOICH PASJI I MOŻLIWOŚCI ZMIANY ZDANIA POCZUCIA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NAUKĘ SWOBODY W WYRAŻANIU SIEBIE (UBRANIA, WYGLĄD, MUZYKA, PASJE, ZNAJOMI) INTEGRACJI Z RÓWIEŚNIKAMI (POCZUCIA PRZYNALEŻNOŚCI) PODSUMOWANIE Rozdział 2. .A CZEGO ZUPEŁNIE NIE? NIEWSPIERAJĄCE ZACHOWANIA DOROSŁYCH CHĘĆ POKAZANIA, KTO TU RZĄDZI OCENIANIE I DAWANIE RAD NIESŁUCHANIE ZAPRZECZANIE UCZUCIOM CHĘĆ (NADMIERNEJ) KONTROLI STAWIANIE NIEREALISTYCZNYCH OCZEKIWAŃ POMIJANIE ZNACZENIA POTRZEB EMOCJONALNYCH NIEUMIEJĘTNOŚĆ WYRAŻANIA EMOCJI PRZEZ DOROSŁYCH PODSUMOWANIE Rozdział 3. "PRZESTAŃ MNIE WYPYTYWAĆ!" STOPNIOWA REZYGNACJA Z KONTROLI STWARZANIE PRZESTRZENI DO DECYDOWANIA O SOBIE I SWOICH OBOWIĄZKACH CZEKANIE Z POMOCĄ, AŻ NASTOLATEK POPROSI POZWALANIE NA BYCIE SAMODZIELNYM BRANIE POD UWAGĘ ODMOWY "NIE" CO ZROBIĆ, ŻEBY ROZMOWA NIE WYGLĄDAŁA JAK PRZEPYTYWANIE? Rozdział 4. DLACZEGO MI SIĘ NIE ZWIERZA? Rozdział 5. "JAK BYŁO W SZKOLE"? LISTA PYTAŃ ZAKAZANYCH PODSUMOWANIE Rozdział 6. GRANICE NASTOLATKA VS. GRANICE RODZICA ZACZNIJMY JEDNAK OD HISTORII DOTYCZĄCEJ GRANIC GRANICE MOGĄ PODLEGAĆ NEGOCJACJOM W JAKICH SYTUACJACH WARTO MÓWIĆ "NIE"? JAK KOMUNIKOWAĆ SWOJE GRANICE? PODSUMOWANIE Rozdział 7. PODCINANIE SKRZYDEŁ VS. UCZENIE SIĘ NA WŁASNYCH BŁĘDACH Rozdział 8. NASTOLATEK NIE JEST TOBĄ Rozdział 9. NIEPRZESTRZEGANIE USTALONYCH ZASAD CZY LISTA OBOWIĄZKÓW LUB ZBIÓR ZASAD TO COŚ, CO USTALILIŚCIE WSPÓLNIE? CZY W PROSTY SPOSÓB KOMUNIKUJESZ SWOJE PROŚBY, CZY CZEKASZ, AŻ NASTOLATEK SAM SIĘ DOMYŚLI? CZY KONKRETYZUJESZ SWOJE PROŚBY, A MOŻE UŻYWASZ OGÓLNIKÓW? JAK WYGLĄDA WASZA KOMUNIKACJA? JAK SPĘDZACIE WSPÓLNIE CZAS, CO LUBICIE RAZEM ROBIĆ I JAK CZĘSTO TO ROBICIE? CZY ZDARZA CI SIĘ PRÓBOWAĆ PRZYJMOWAĆ PERSPEKTYWĘ NASTOLATKA? CZY ROZMAWIACIE NA TRUDNE TEMATY? CZY NASTOLATEK POSIADA WSZYSTKIE NIEZBĘDNE UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE POZWOLĄ MU WYWIĄZAĆ SIĘ ZE SWOICH OBOWIĄZKÓW? CZY SZANUJESZ GRANICE, KTÓRE STAWIA NASTOLATEK, I JEDNOCZEŚNIE POTRAFISZ ZADBAĆ O WŁASNE? PODSUMOWANIE Rozdział 10. WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW JAK SKUTECZNIE ROZWIĄZYWAĆ KONFLIKTY Z NASTOLATKIEM PODSUMOWANIE O autorze: Paulina Pawłowska — psycholożka, pracuje z dziećmi i nastolatkami. Jej praca to także słuchanie i wspieranie rodziców w wychowaniu w ramach konsultacji. Daje narzędzia, które ułatwiają rodzicielstwo, i uczy komunikacji opartej na wzajemnym szacunku. Prowadzi szkolenia i superwizje dla początkujących psychologów szkolnych i przedszkolnych. Jest autorką gier i pomocy wspierających rozwój emocjonalno-społeczny. Na Instagramie prowadzi profil psychoedukacyjny @psychologiczna_pl

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Pawłowska Paulina
Wybrane wydawnictwa
  • Sensus
Okładka
  • Miękka
Rok wydania
  • 2024
Ilość stron
  • 344
Tematyka
  • Rodzina
ISBN
  • 9788328910492