Zdjęcie Nie tylko o teatrze (PDF) - Gdynia

Nie tylko o teatrze (PDF) Gdynia

Nie tylko o teatrze to mój dialog w formie monografii. I to zarówno na poziomie konstrukcji, jak i zawartych tu treści. Rzecz łączy różne formy dyskursywne: studia, rozmowy oraz szkice dotyczące teatru i kultury XX i XXI wieku. Widzę teatr w Polsce jako część teatru europejskiego, dla którego …

Ostatnia znana cena: 14,30 zł Najbliżej: brak

Liczba ofert: 0

Podobne produkty nowe i używane

Opis

Nie tylko o teatrze to mój dialog w formie monografii. I to zarówno na poziomie konstrukcji, jak i zawartych tu treści. Rzecz łączy różne formy dyskursywne: studia, rozmowy oraz szkice dotyczące teatru i kultury XX i XXI wieku. Widzę teatr w Polsce jako część teatru europejskiego, dla którego kontekstem są różne formy teatralne i prateatralne z Azji. Jeszcze jedna cecha tej, nazwijmy, „monografii performatywnej” to zaproszenie Odbiorcy do dyskusji. Jestem przekonany, że dzisiaj nie można myśleć o kulturze bez kontekstu przekraczającego Europę. W dialogu powinniśmy kultywować naukową refleksję o kulturze, w tym o teatrze, i o demokracji. O poszukiwaniu jedności w różnorodności. Piotr Rudzki – teatrolog, adiunkt w Zakładzie Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowania teatrem współczesnym i Stanisławem Ignacym Witkiewiczem połączył w książce Witkacy na scenach PRL-u (Wrocław 2013). Jego artykuły dotyczące teatru i kultury w XX i XXI wieku ukazywały się w czasopismach i tomach zbiorowych w Polsce, Austrii, Indiach, Nepalu i USA. W latach 1994–2016 redaktor „Notatnika Teatralnego”. W okresie 1995–2000 visiting lecturer w Delhi University, współautor pierwszego podręcznika nauki języka polskiego dla Hindusów (Rozmówki hindi-polskie, New Delhi 2003). Spis treści: Kilka uwag wstępnych STUDIA Postdramatyczny, postteatralny, performatywny totalny bełkot Po co nam dziś teatr? Wstępne założenia Przestrzeń transgresji Teatr zawsze polityczny Krótka wycieczka do Azji: pozaintelektualne formy wglądu i teatr zmuszony do polityczności lhamo Niepokój metafizyczny Stanisława Ignacego Witkiewicza, czyli teatr postdramatyczny Teatr Niemożliwy Tadeusza Kantora, czyli postteatr Teatr jako narzędzie poznania, czyli teatr performatywny Krystiana Lupy Jeszcze raz Wschód Performując sprawiedliwość (performując świat) Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej w reżyserii Jana Klaty Intro Refren pierwszy: Stanisława Przybyszewska od dziecka kwiatu do pustelniczki Refren drugi: Sprawa Dantona ważny głos na temat współczesności Refren trzeci: teatr Klaty albo klasycy przepisani Improwizacja pierwsza: śmierć Marata? śmierć Robespierrea? śmierć czyja? śmierć czego? Improwizacja druga: rewolucja jako stan liminalny Improwizacja trzecia: rewolucja jest kobietą Improwizacja czwarta: rewolucja jako stan performowania sprawiedliwości Finał Kultura popularna we współczesnym polskim teatrze Kilka przykładów Witkacy Krzysztofa Jasińskiego i Krystiana Lupy spektakle graniczne Element świata przedstawiającego, czyli intensyfikacja i uwspółcześnienie znaczenia dzieł klasycznych Element świata przedstawionego, czyli wytwarzanie tożsamości bohaterów Temat, czyli obraz świata totalnie popkulturowego Dziecko w teatrze Rekonesans od dorosłego jako dziecka do dziecka Hamlet po polsku Jan Klata i Monika Pęcikiewicz Klata, czyli teatralizacja rzeczywistości Pęcikewicz, czyli urzeczywistnienie teatralności Strategie adaptacyjne Jana Klaty Ziemia obiecana Władysława S. Reymonta Od powieści do tekstu teatralnego Od tekstu teatralnego do tekstu przedstawienia Jeszcze raz: literatura a teatr Opresja made in Poland Utwór o Matce i Ojczyźnie Jana Klaty oraz Tęczowa Trybuna 2012 Moniki Strzępki Feministyczny Klata Gejowska Strzępka Antyk współcześnie czytany albo kryzys Filoktet Sofoklesa w reżyserii Barbary Wysockiej Kilka uwag wstępnych Filoktet, czyli przyjaźń Neoptolemos, czyli wojna Sztuka jako choroba Doświadczenie graniczne Recepcja spektaklu Poczekalnia.0 w reżyserii Krystiana Lupy Kilka praktycznych uwag Strategia ideologiczna Strategia resentymentalna Strategia aporetyczna Strategia Tomaszowa Podwójne zakończenie ROZMOWY Wyobraźnia paradoksalna Rozmowa z Krystianem Lupą Racja marzenia Rozmowa z Piotrem Skibą Aktor jako wola i wyobrażenie Rozmowa z Janem Klatą Cząstki śmierci Rozmowa z Wiktorem Rubinem Wierzę w anioły Rozmowa z Haliną Rasiakówną Zamiast listów Prawie-rozmowa z Krzesisławą Dubielówną Teatr w czasach obojętności Rozmowa z Eugeniem Barbą Przez przypadek Rozmowa z Lidią i Stefanem Arczyńskimi Stoję po drugiej stronie Rozmowa z Korą ZAPISKI ETNOGRAFICZNE Indie, czyli Ceylon Z Witkacym i Malinowskim na Sri Lance Dziennik podróży Shotön Święto Tybetu w Indiach Książę Norsang Festiwal, który się nie odbył Shotön 1999, 2027 marca zapiski z dwóch dni Filmy z przyprawami Kilka uwag o indyjskim kinie popularnym Od kina niemego do Bollywood Przepis na film Poprawiacze smaku Zamiast Tao, trans i zawrót głowy Święto Wegetariańskie w Phukecie Naga z Puri Albo Hamlecie, ubierz się! Kobiety z plemienia Karen Albo Madonny z Tajlandii PRZYPISY Wschód Krasnystaw Izbica Zamość Łopiennik Podleśny Rejowiec Chełm Trawniki Piaski Lubartów Jabłonna Bychawa Zróbmy sobie getto O antysemityzmie Polacy Niemcy Instrukcja obsługi Dyrektor kolekcjoner List Juliusza Osterwy w Archiwum Zdzisława Grywałda Dramaturg w Teatrze Polskim we Wrocławiu Albo nowe wraca Dygresja pierwsza, czyli wrocławski epizod Haliny Mikołajskiej Dygresja druga, czyli odejście Henryka Szletyńskiego raz jeszcze Dygresja trzecia, czyli Teatr Dramatyczny im. Gabrieli Zapolskiej Nota bibliograficzna Bibliografia Opracowania i teksty źródłowe: Teksty literackie: Recenzje, zapowiedzi, relacje: Rozmowy: Słowniki i encyklopedie: Archiwalia: Materiały prasowe: Źródła internetowe: Spis fotografii Summary Not Only about Theatre. Studies, Talks and Sketches about Contemporary Culture Spis nazwisk występujących w książce

Specyfikacja

Autor
  • Piotr Rudzki
Wybrane wydawnictwa
  • Universitas
Rok wydania
  • 2019
Ilość stron
  • 524
Format
  • PDF
  • MOBI
  • EPUB
Kategorie
  • Psychologia