Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. (EPUB) Frombork

Książka Joanny Wojnickiej, choć podejmuje tematy pozornie mocno zróżnicowane, jest merytorycznie zwarta. Kolejne rozdziały prowadzą czytelnika przez różne okresy historii kina radzieckiego i rosyjskiego, uzmysławiając jego swoistą jednolitość, spójność, zarazem wewnętrzne zróżnicowanie, zarówno w …

od 26,50 Najbliżej: 26 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Książka Joanny Wojnickiej, choć podejmuje tematy pozornie mocno zróżnicowane, jest merytorycznie zwarta. Kolejne rozdziały prowadzą czytelnika przez różne okresy historii kina radzieckiego i rosyjskiego, uzmysławiając jego swoistą jednolitość, spójność, zarazem wewnętrzne zróżnicowanie, zarówno w porządku diachronicznym, jak i synchronicznym. Struktura książki ma układ chronologiczny, można ją czytać wszakże również w inny sposób. Zamysł Autorki polega bowiem także na tym, by opowiadając o kolejnych okresach, jak również przemianach w kinie rosyjskim i radzieckim, przyglądać się powtarzającym się zagadnieniom, wśród których można wymienić między innymi problem fałszowania pamięci historycznej, relację polityki i kultury, wpisanie kina w kulturę rosyjską z jej wielkimi tematami, losy poszczególnych filmów i twórców. Wszystkie teksty stanowią świadectwo niepowszedniej erudycji Autorki, w pierwszej kolejności doskonałej znajomości kina rosyjskiego i radzieckiego. [Z recenzji prof. Piotra Zwierzchowskiego] Joanna Wojnicka, historyk filmu, pracownik Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.Zajmuje się historią kina europejskiego, w tym rosyjskiego i sowieckiego, a także związkami kina z innymi sztukami, przede wszystkim literaturą i teatrem. Autorka książek: Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego (2001), Słownik wiedzy o filmie (razem z Olgą Katafiasz, 2005, 2009), monografii sowieckiego kina odwilżowego Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956–1968 (2012, nominacja PISF dla najlepszej książki roku), Historia filmu. Od Edisona do Nolana (wraz z Rafałem Syską, 2015). Redaktorka (wraz z Grażyną Stachówną) tomu Autorzy kina europejskiego (2003) oraz Autorzy kina polskiego (2004). Zredagowała tom Od Puszkina do Brodskiego. Adaptacje literatury rosyjskiej (2017). Opublikowała ponad czterdzieści artykułów w czasopismach i książkach zbiorowych, w tym rozdziały poświęcone historii kina rosyjskiego i sowieckiego w czterech tomach Historii kina (Kino nieme, 2009; Kino klasyczne, 2011; Kino nowofalowe, 2015, Kino końca wieku, 2019). Spis treści: Wstęp Delectatio morosa Jewgienija Bauera Triumf szatana Awangarda i tradycja, czyli jak rosyjscy filmowcy stworzyli rewolucję Meyerhold – aktor, ja – inżynier Filmowa przygoda ludowego komisarza Niemieckie diabły i rosyjskie biesy Gorzki romans z Wołgą w tle. Kilka uwag o melodramacie filmowym na przykładzie adaptacji Panny bez posagu Aleksandra Ostrowskiego Sokoły Stalina Pańska Polska czy bratni Naród? Fałszowanie pamięci historycznej jako narzędzie propagandy na przykładzie „tematyki polskiej” w kinie fabularnym Bóg i car. Prawosławne misterium w "Iwanie Groźnym" Siergieja Eisensteina "Don Kichot" Grigorija Kozincewa: błędny rycerz w odwilżowym kinie Wasilij Szukszyn. Szkic do filmowego portretu Elem Klimow. Apokalipsa naszych czasów „Te filmy pozostało tylko nakręcić”. Elem Klimow – niespełniona biografia artysty Gleb Panfiłow – między prawdą a ideologią Życie Joanny d’Arc. Niezrealizowany scenariusz Gleba Panfiłowa Mnich czy współczesny inteligent? "Andriej Rublow" oczami Aleksandra Sołżenicyna Aleksiej German: nie wolno wymyślać epok Inna pieriestrojka "Pan Dekorator" Olega Tiepcowa. Palimpsest w stylu moderne Bibliografia Nota bibliograficzna Indeks tytułów filmów Indeks nazwisk

Specyfikacja

Podstawowe informacje

Autor
  • Joanna Wojnicka
Rok wydania
  • 2019
Wybrane wydawnictwa
  • Universitas
Kategorie
  • Literatura popularnonaukowa
Ilość stron
  • 436
Format
  • PDF
  • MOBI
  • EPUB