Metafizyczny wymiar piękna w malarstwie Jerzego Nowosielskiego (PDF) Legnica

Metafizyczny wymiar piękna w malarstwie Jerzego Nowosielskiego to forma hołdu złożonego zasłużonemu artyście. Z punktu widzenia historii sztuki na temat malarstwa Jerzego Nowosielskiego wypowiedziano niemal wszystko. W tej sytuacji szansą, by dodać coś nowego jest filozofia i teologia – po pierwsze …

od 13,50 Najbliżej: 0,6 km

Liczba ofert: 4

Oferta sklepu

Opis

Metafizyczny wymiar piękna w malarstwie Jerzego Nowosielskiego to forma hołdu złożonego zasłużonemu artyście. Z punktu widzenia historii sztuki na temat malarstwa Jerzego Nowosielskiego wypowiedziano niemal wszystko. W tej sytuacji szansą, by dodać coś nowego jest filozofia i teologia – po pierwsze ze względu na silne uzasadnienie teologiczne programu artystycznego malarza; po drugie – ze względu na „Przedmiot” dyscypliny, który Sam będąc niewyczerpanym, sprawia, że wszystko, co Go dotyczy także nie może mieć końca, a w miarę dociekań objawia wciąż niezgłębione pokłady Jego bogactwa i splendoru. W myśl tej idei autorka postawiła sobie za cel przedstawienie tej funkcji sztuki, która umożliwia kontakt z sacrum, a tym samym rozwój życia duchowego, które może wzrastać nie tylko w przestrzeni liturgii. Lektura książki to spotkanie ze światem piękna obrazów, które łącząc osiągnięcia sztuki współczesnej z tradycją ikony czynią przekaz pomagający odkryć na nowo człowiekowi przełomu XX i XXI wieku wartość dobra, prawdy, piękna oraz miłości. Spis treści: Wstęp ...........................................................5 Rozdział I – Malarstwo Jerzego Nowosielskiego..13 A. Artysta i piękno..........................................14 B. Malarstwo jako droga życia...........................23 C. Fenomen malarstwa Jerzego Nowosielskiego..33 Rozdział II – Metafizyczna natura sztuki, czyli teologia piękna 45 A. Transcendentalna natura piękna...................47 B. Piękno jako teofania...................................57 C. Piękno ikony..............................................61 Rozdział III Teologia ikony..............................71 A. Definicja....................................................72 B. Malarskie elementy organizacji ikony, czyli sposoby konstruowania piękna na ikonie.......................78 Przestrzeń i czas............................................80 Perspektywa..................................................83 Światło..........................................................84 Postaci..........................................................87 Kolory...........................................................95 C. Proces powstawania ikony..........................102 Rozdział IV – Współczesna ikona...................111 A. Piękno świata ..........................................116 B. Akt, czyli teologia ciała..............................122 C. Pierwiastek abstrakcyjny w ikonie................127 Rozdział V – Egzemplifikacja wybranych przykładów 135 A. Działanie Ducha Świętego w Kościele..................138 Duch Święty .................................................142 Theotokos...................................................143 Zstąpienie Ducha Świętego ............................147 Święci Pańscy................................................148 Przemienienie ..............................................173 B. Via Crucis.................................................179 Zakończenie ................................................211 Wykaz skrótów..............................................217 Bibliografia ..................................................219

Specyfikacja

Autor
  • Adriana Adamska
Wybrane wydawnictwa
  • Universitas
Rok wydania
  • 2012
Ilość stron
  • 240
Format
  • PDF
Kategorie
  • Literatura popularnonaukowa