Psychiatria dzieci i młodzieży. Tom 2 Gdańsk

Nowoczesny podręcznik przygotowany na podstawie aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak również obejmuje najbardziej aktualną farmakoterapię oraz oddziaływania pozafarmakologiczne. Obszerny materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w …

od 151,20 Najbliżej: 0,2 km

Liczba ofert: 1

Oferta sklepu

Opis

Nowoczesny podręcznik przygotowany na podstawie aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak również obejmuje najbardziej aktualną farmakoterapię oraz oddziaływania pozafarmakologiczne. Obszerny materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w częściach: Podstawy, Klinika, Terapia. W części Podstawy przedstawiono systemy klasyfikacyjne i diagnostyczne stosowane w psychiatrii wieku rozwojowego. Omówiono metodykę badania psychiatrycznego dziecka i adolescenta, w tym badanie psychologiczne wraz z rolą kwestionariuszy i testów psychologicznych oraz badania neurologiczne. Przedstawiono również narzędzia diagnostyczne do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. Ponadto omówiono aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychiatrię sądową nieletnich. W części Klinika omówiono zaburzenia neurorozwojowe oraz zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i chorób afektywnych. Przedstawiono również szerokie spektrum wielu innych zaburzeń psychicznych o różnym podłożu z uwzględnieniem farmakologicznych i pozafarmakologicznych metod leczenia. Oddzielne rozdziały poświęcono problematyce FASD oraz dziecku ofierze przemocy w rodzinie, zaburzeniom psychicznym w chorobach somatycznych, a także psychiatrii konsultacyjnej. W części Terapia znalazły się wiadomości z zakresu planowania terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz stosowanych metod terapeutycznych (m.in.: metoda behawioralno-poznawcza, systemowa, psychodynamiczna). Przedstawiono podstawy farmakoterapii, a także farmakoterapię opartą na faktach. Publikacja skierowana jest do lekarzy specjalizujących się w psychiatrii dzieci i młodzieży i w psychiatrii ogólnej, a także psychologów, neurologów dziecięcych, pediatrów i psychoterapeutów. Spis treści: Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Spis treści Autorzy Drodzy Czytelnicy! Część II. Klinika (2) 16. Zaburzenia przywiązania - Tomasz Srebnicki 16.1. Wprowadzenie pojęcie przywiązania 16.2. Zachowania przywiązaniowe a więź 16.3. Normatywne wzorce przywiązania 16.4. Nieprawidłowe przywiązanie jako zaburzenie 16.5. Zaburzenia współwystępujące 16.6. Diagnoza i identyfikacja problemów z przywiązaniem 16.7. Postępowanie 16.8. Leczenie farmakologiczne 16.9. Rokowanie 17. Zaburzenia stresowe pourazowe - Małgorzata Dąbkowska 17.1. Zaburzenie stresowe pourazowe (post-traumatic stress disorder, PTSD) 17.2. Ostre zaburzenie stresowe (acute stress disorder, ASD) 17.3. Zaburzenia adaptacyjne 18. Zaburzenia dysocjacyjne - Małgorzata Dąbkowska 18.1. Definicja zaburzenia 18.2. Kryteria diagnostyczne zaburzeń dysocjacyjnych w klasyfikacji DSM-5 18.3. Etiologia 18.4. Epidemiologia 18.5. Diagnoza, objawy kliniczne 18.6. Różnicowanie 18.7. Współchorobowość 18.8. Postępowanie i terapia 18.9. Podsumowanie 19. Zaburzenia psychiatryczne w przebiegu endokrynopatii - Andrzej Siwiec, Krzysztof M. Wilczyński 19.1. Wprowadzenie 19.2. Definicja zespołu psychoendokrynnego 19.3. Psychopatologia zaburzeń funkcji tarczycy 19.4. Psychopatologia zaburzeń funkcji gruczołów przytarczycznych i gospodarki wapniowo-fosforanowej 19.5. Psychopatologia zaburzeń funkcji kory nadnerczy 19.6. Wnioski końcowe 20. Zaburzenia jedzenia i odżywiania się - Małgorzata Janas-Kozik, Marta Tyszkiewicz-Nwafor, Artur Pałasz 20.1. Wprowadzenie 20.2. Jadłowstręt psychiczny 20.3. Żarłoczność psychiczna 20.4. Zaburzenie z napadami objadania się 20.5. Zaburzenie polegające na ograniczaniu/unikaniu przyjmowania pokarmów 20.6. Inne określone zaburzenia jedzenia i odżywiania się oraz nieokreślone zaburzenia jedzenia 21. Zaburzenia wydalania - Urszula Szymańska 21.1. Enuresis 21.2. Encopresis 22. Zaburzenia snu u dzieci i młodzieży - Ksymena Urbanek 22.1. Wprowadzenie 22.2. Klasyfikacje zaburzeń snu 22.3. Zaburzenia z bezsennością 22.4. Zaburzenie z nadmierną sennością 22.5. Narkolepsja 22.6. Zaburzenie okołodobowego rytmu snu i czuwania 22.7. Parasomnie 22.8. Zespół niespokojnych nóg 22.9. Inne zaburzenia ruchowe związane ze snem 23. Zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania - Tomasz Srebnicki 23.1. Wprowadzenie 23.2. Zaburzenia zachowania w DSM-5 23.3. Epidemiologia 23.4. Diagnostyka różnicowa i zaburzenia współwystępujące 23.5. Przebieg 23.6. Czy zawsze schodzą na złą drogę? Czynniki protekcyjne w zaburzeniach zachowania 23.7. Obraz kliniczny a wiek dziecka 23.8. Etiologia 23.9. Postępowanie 24. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych - Kamil Kozera, Lena Cichoń 24.1. Wprowadzenie i podstawowe definicje 24.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-5 24.3. Kryteria diagnostyczne według ICD-11 24.4. Etiologia zaburzeń używania substancji psychoaktywnych 24.5. Epidemiologia zaburzeń używania substancji wśród dzieci i młodzieży 24.6. Objawy kliniczne związane z używaniem SPA 24.7. Badania laboratoryjne w zaburzeniach używania substancji 24.8. Diagnoza różnicowa zaburzeń związanych z używaniem SPA 24.9. Współchorobowość w zaburzeniach używania SPA 24.10. Postępowanie w zaburzeniach używania SPA 24.11. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem alkoholu etylowego 24.12. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem kannabinoli 24.13. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji halucynogennych 24.14. Psychopatologia zaburzeń związanych z odurzaniem się substancjami wziewnymi 24.15. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem opioidów 24.16. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji przeciwlękowych, nasennych i uspokajających 24.17. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji psychostymulujących 24.18. Psychopatologia zaburzeń związanych ze stosowaniem nowych substancji psychoaktywnych tzw. dopalaczy 24.19. Inne zagadnienia związane z używaniem substancji 25. Uzależnienia behawioralne - Joanna Hyrnik 25.1. Wprowadzenie 25.2. Definicja zaburzenia 25.3. Rys historyczny 25.4. Kryteria diagnostyczne 25.5. Uwarunkowania i czynniki ryzyka 25.6. Epidemiologia 25.7. Objawy kliniczne 25.8. Diagnoza różnicowa 25.9. Współchorobowość 25.10. Leczenie 25.11. Podsumowanie 26. Zaburzenia osobowości - Anna Kaźmierczak- Mytkowska 26.1. Wprowadzenie 26.2. Dane historyczne 26.3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości według DSM-5, sekcja II (tab. 26.1) 26.4. Etiologia zaburzenia 26.5. Epidemiologia 26.6. Objawy kliniczne 26.7. Diagnoza różnicowa 26.8. Współchorobowość 26.9. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne według standardów NICE 2018 26.10. Podsumowanie 27. Problematyka FASD - Małgorzata Klecka, Małgorzata Janas-Kozik 27.1. Definicja choroby, zaburzenia 27.2. Dane historyczne 27.3. Kryteria diagnostyczne według DSM-5 27.4. Terminologia diagnostyczna perspektywa historyczna 27.5. Etiologia choroby, zaburzenia czynniki biologiczne (genetyczne), osobowościowe, środowiskowe, w tym kulturowe i społeczne 27.6. Epidemiologia 27.7. Objawy kliniczne 27.8. Procedury badawcze 27.9. Diagnoza różnicowa 27.10. Współchorobowość 27.11. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne 27.12. Podsumowanie 28. Dziecko ofiara przemocy w rodzinie - Gabriela Jagielska, Iwona Kacperska 28.1. Definicja 28.2. Dane historyczne i aktualny stan prawny w Polsce 28.3. Klasyfikacja według ICD-10 i DSM-5 28.4. Etiologia 28.5. Epidemiologia 28.6. Objawy kliniczne i skutki przemocy 28.7. Badania laboratoryjne i diagnoza różnicowa 28.8. Leczenie 29. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych - Agnieszka Butwicka 29.1. Epidemiologia 29.2. Etiologia i patogeneza, czynniki ryzyka 29.3. Rozpoznanie 30. Psychiatria konsultacyjna - Agnieszka Butwicka 30.1. Definicja i systemy psychiatrii konsultacyjnej 30.2. Pacjenci systemu psychiatrii konsultacyjnej 30.3. Badanie psychiatryczne i leczenie dziecka chorego somatycznie 30.4. Podsumowanie konsultacji i rekomendacje konsultanta Część III. Terapia 31. Planowanie terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży - Anita Bryńska, Tomasz Srebnicki, Tomasz Wolańczyk 31.1. Oddziaływania psychoterapeutyczne 31.2. Identyfikacja zasobów i słabych stron w procesie diagnozy i planowania interwencji 31.3. Planowanie oddziaływań terapeutycznych na podstawie identyfikacji zasobów i słabych stron 31.4. Leczenie farmakologiczne 32. Psychoedukacja w psychiatrii dzieci i młodzieży - Katarzyna Szamburska-Lewandowska 32.1. Wprowadzenie 32.2. Definicja psychoedukacji 32.3. Istota i cele psychoedukacji 32.4. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego 32.5. Grupy odbiorców i rodzaje oddziaływań psychoedukacyjnych w psychiatrii dzieci i młodzieży 32.6. Psychoedukacja w odniesieniu do wybranych zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego 32.7. Podsumowanie 33. Terapia poznawczo-behawioralna - Anita Bryńska 33.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej 33.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 33.3. Zaburzenia zachowania 33.4. Zaburzenia lękowe 33.5. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne 33.6. Zaburzenia tikowe 33.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu 33.8. Zaburzenia depresyjne 33.9. Zaburzenia odżywiania 34. Terapia systemowa - Barbara Józefik 34.1. Definicja i rozwój podejścia 34.2. Podstawowe pojęcia: definicja systemu, pojęcie cyrkularności, rozumienie objawów 34.3. Nurty i szkoły systemowej terapii rodzin 34.4. Znaczenie systemowego podejścia i terapii rodzin w leczeniu zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży 34.5. Systemowa terapia rodzin w praktyce klinicznej 34.6. Inne formy systemowej praktyki 34.7. Podsumowanie 35. Psychoterapia psychodynamiczna - Maciej Pilecki 35.1. Definicja psychoterapii psychodynamicznej 35.2. Sigmund Freud i jego odkrycia 35.3. Rozwój myśli psychoanalitycznej i psychodynamicznej 35.4. Dzieci, młodzież, rodzina w rozumieniu psychoanalitycznym oraz psychodynamicznym 35.5. Czynniki leczące w psychoterapii psychodynamicznej 35.6. Specyfika psychoterapii psychodynamicznej dzieci i młodzieży 35.7. Wskazania do psychoterapii psychodynamicznej oraz psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży 35.8. Uwagi końcowe 36. Inne oddziaływania terapeutyczne (socjoterapia, arteterapia, społeczność terapeutyczna) - Anna Kaźmierczak-Mytkowska, Katarzyna Szamburska-Lewandowska 36.1. Wprowadzenie 36.2. Społeczność terapeutyczna 36.3. Psychoterapia grupowa 36.4. Socjoterapia 36.5. Arteterapia 36.6. Podsumowanie 37. Podstawy farmakoterapii - Barbara Remberk, Artur Wiśniewski, Tomasz Wolańczyk 37.1. Wprowadzenie 37.2. Odmienności farmakokinetyki leków psychotropowych u dzieci i młodzieży 37.3. Odmienności farmakodynamiczne leków psychotropowych u dzieci i młodzieży 37.4. Leki przeciwpsychotyczne 37.5. Leki przeciwdepresyjne 37.6. Leki przeciwlękowe (anksjolityki) 37.7. Alfa-2 agoniści 37.8. Leki stosowane w leczeniu ADHD 38. Farmakoterapia oparta na faktach w psychiatrii dzieci i młodzieży - Filip Rybakowski 38.1. Wprowadzenie 38.2. Neurobiologia rozwoju w kontekście mechanizmów leczenia psychofarmakologicznego 38.3. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 38.4. Zaburzenia ze spektrum autyzmu 38.5. Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne 38.6. Depresja 38.7. Zaburzenia afektywne dwubiegunowe 38.8. Zaburzenia lękowe 38.9. Postępowanie nieswoiste i praktyczne aspekty leczenia Przypisy

Specyfikacja

Autor
  • Wolańczyk Tomasz, Janas-Kozik Małgorzata
Wybrane wydawnictwa
  • PZWL Wydawnictwo Lekarskie
Rok wydania
  • 2021
Format
  • PDF
  • MOBI
  • EPUB
Ilość stron
  • 700