Przekaz treści z zakresu kultury w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej (na podstawie nauczania języka rosyjskiego skierowanego do Polaków) (PDF) Bytom

Autorka koncentruje się w pracy na przekazie treści z zakresu kultury w procesie nauczania języka rosyjskiego jako obcego. W centrum uwagi stawia komunikację jako czynnik nadrzędny, determinujący podejście do nauczania, w tym przekaz treści z zakresu kultury, a osobę uczącą się języka obcego …

od 18,48 Najbliżej: 19 km

Liczba ofert: 2

Oferta sklepu

Opis

Autorka koncentruje się w pracy na przekazie treści z zakresu kultury w procesie nauczania języka rosyjskiego jako obcego. W centrum uwagi stawia komunikację jako czynnik nadrzędny, determinujący podejście do nauczania, w tym przekaz treści z zakresu kultury, a osobę uczącą się języka obcego traktuje jako podmiot, którego wyjściowy ogląd świata i system wartości zostały ukształtowane przez ojczysty język i rodzimą kulturę. W części badawczej zaproponowano koncepcję organizacji materiału, którego oś stanowi termin badawczy leksykultura. Zbadano obecność leksykultur pod kątem ich doboru, sposobu wprowadzenia i działań metodycznych skierowanych do ucznia. Za podstawę analizy posłużyły wybrane podręczniki do nauczania języka rosyjskiego jako obcego. Spis treści: Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 Spis treści Wprowadzenie / 7 Rozdział 1. Nauczanie języka rosyjskiego w Polsce – ustalenia badawcze / 13 1.1. W poszukiwaniu metody „idealnej” / 13 1.2. Od metody do podejścia / 22 1.3. Podejście komunikacyjne w układzie glottodydaktycznym / 29 1.4. Ujęcie rosyjsko-polskie/polsko-rosyjskie. Uzasadnienie stanowiska / 33 Rozdział 2. Wokół pojęcia kompetencja / 45 2.1. Kompetencja w glottodydaktyce – ustalenia wstępne / 45 2.2. Competence – właściwość ludzkiego umysłu a kompetencja w znaczeniu obiegowym / 46 2.3. Kompetencja językowa i kompetencja komunikacyjna / 51 2.4. Kompetencja w zakresie języka rodzimego i w zakresie języka obcego / 55 2.5. Kompetencja komunikacyjna w zakresie języka nauczanego – ustalenia końcowe / 58 Rozdział 3. Kultura a kompetencja komunikacyjna / 61 3.1. Kontekst rzeczywistości kulturowej / 61 3.2. Kultura w nauczaniu językowym (rusycystycznym) – koncepcje organizacji materiału dydaktycznego / 68 3.3. Leksykultura – propozycja badawcza / 77 3.3.1. Leksykultury rosyjskie / 81 3.3.2. Leksykultury rosyjskie złożone / 97 3.4. Aktualizacja leksykultury w komunikacji / 112 3.5. Analiza podręczników do nauczania języka rosyjskiego jako obcego pod kątem obecności/zastosowania leksykultur i leksykultur złożonych / 117 3.5.1. Weryfikacja jakościowa / 120 3.5.2. Weryfikacja ilościowa / 161 Podsumowanie / 167 Bibliografia / 171 Summary / 195 Резюме / 197

Specyfikacja

Autor
  • Izabela Nowak
Wybrane wydawnictwa
  • Uniwersytet Śląski
Rok wydania
  • 2016
Ilość stron
  • 202
Format
  • PDF
Język
  • Język rosyjski